Selkouutiset | torstai 11.6.2026
Valtion talous. Metsäala. Jättiristeilijä. Sääennuste.
Valtion omaisuuden myyminen
Aluksi uutinen valtion taloudesta.
Valtion omaisuuden myymistä rajoitetaan jatkossa.
Valtio ei saa enää hankkia rahaa niin, että se myy valtion firmoja.
Näin on päättänyt eduskunnan työryhmä.
Syy on se, että Suomi on EU:n tarkkailussa, koska Suomi on ottanut liikaa velkaa.
Työryhmän puheenjohtaja Ville Valkonen sanoo, että säännöt ovat tiukat.
Ennen valtio myi omaisuutta ja korjasi sillä rahalla esimerkiksi teitä.
Jatkossa valtion pitää säästää muista menoista tai kerätä lisää tuloja, jos se haluaa tehdä uusia hankkeita.
Valtion omaisuuden myymistä rajoitetaan jatkossa.
Vasemmistoliitto vastustaa uutta päätöstä.
Vasemmistoliitto sanoo, että sääntö on liian tiukka.
Metsäalan suosio
Nyt uutinen koulutuksesta.
Metsäalan suosio kasvaa nopeasti.
Ammatillisesta koulutuksesta on valmistunut tänä vuonna noin 38 000 uutta työntekijää.
Suosituimmat alat ovat edelleen terveysala ja tekniikka.
Metsäalan suosio kasvaa nopeasti.
Metsäalalle haki keväällä enemmän ihmisiä kuin koskaan ennen.
Metsäala houkuttelee nuoria, koska sieltä saa hyvin töitä.
Yksi uusista ammattilaisista on 18-vuotias Kasper Moisio Saarijärveltä.
Hän opiskeli metsäalaa ja valmistui juuri ammattiopistosta.
[Moisio sanoo] ”Kyllä mä luultavasti koko elämän tuun jossain määrin tekemään näitä hommia.”
[haastattelija kysyy] ”Mikä suo tässä motivoi?”
[Moisio vastaa] ”Kyllä se varmaan se, että tykkään näistä töistä.”
Jättiristeilijä
Lopuksi uutinen jättiristeilijästä, joka on rakennettu Turussa.
Turun telakka on saanut valmiiksi uuden luksusristeilijän.
Laivan nimi on Legend of the Seas.
Se on tosi iso. Laivan pituus on 365 metriä. Laivaan mahtuu melkein 6000 ihmistä.
Laivassa on maailman suurin uima-allas, joka on rakennettu laivaan.
Turussa on valmistunut uusi jättilaiva.
Tällainen laiva maksaa noin kaksi miljardia euroa. Siksi se on tärkeä koko Suomen taloudelle ja viennille.
Laiva lähtee Turusta Välimerelle. Talvella se siirtyy Karibialle.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina pohjoisessa ja idässä sataa vettä. Idässä voi myös ukkostaa.
Lounais-Suomessa paistaa aurinko.
Lämpötila on enimmäkseen 15 ja 20 asteen välillä.