Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 10.6.2026

Drooniturvallisuus. Ydinase. Lentosotaharjoitus. Sääennuste.

Drooniturvallisuus

Aluksi uutinen turvallisuuspolitiikasta.

Suomi on keskustellut Ukrainan kanssa drooniturvallisuudesta.

Pääministeri Petteri Orpo tapasi tiistaina Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin.

Orpo ja Zelenskyi tapasivat Tallinnassa. Siellä oli Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtajien kokous.

Suomi on keskustellut Ukrainan kanssa drooniturvallisuudesta.

Orpo sanoo, että Zelenskyi ymmärtää Suomen huolen drooneista, koska niitä on harhautunut Suomeen.

Zelenskyi sanoi, että Ukraina voi lähettää drooniasiantuntijoita Suomeen ja muihin maihin, joihin drooneja on harhautunut.

Asiantuntijat voivat neuvoa droonien käyttöä ja torjuntaa.

Suomen ydinaselaki

Nyt uutinen Suomen ydinaselinjasta.

Eduskunnan puolustusvaliokunta ehdottaa, että ydinaseet sallitaan Suomessa.

Valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen edustaja Heikki Autto sanoo, että laki vahvistaa Naton suojaa ja auttaa säilyttämään rauhan.

Kaikki puolustusvaliokunnan jäsenet eivät kannata lakimuutosta.

SDP:n edustaja Mika Kari sanoo, että muutos on vaarallinen.

Oppositiopuolueet SDP, vihreät ja vasemmistoliitto pelkäävät, että Suomesta tulee Venäjän hyökkäyskohde.

Puolustusvaliokunta ehdottaa, että ydinaseet sallitaan Suomessa.

Seuraavaksi koko eduskunta keskustelee laista ja äänestää siitä.

Naton sotaharjoitus

Lopuksi uutinen Naton sotaharjoituksesta Tervossa.

Naton suuri lentoharjoitus sulkee teitä ja muuttaa ihmisten arkea Tervon kunnassa.

Paikallinen maantie on suljettu, koska se on nyt sotilaskoneiden lentokenttä.

Alueen asukkaat ja mökkiläiset pääsevät alueelle vain kulkuluvalla.

Sotilaspoliisit tarkastavat kaikkien ihmisten paperit.

Naton suuri lentoharjoitus sulkee teitä ja muuttaa ihmisten arkea Tervossa.

Sotilaskoneiden ääni kuuluu kylän keskustaan, mutta se ei haittaa asukkaita.

Ihmiset sanovat, että pieneen kylään on kiva saada elämää.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Torstaina sää on pääosin poutaista.

Lapissa ja lännessä voi sataa vähän.

Aurinko paistaa suuressa osassa maata.

Lämpötila on noin 20 astetta.