Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 8.6.2026

Naton ilmasotaharjoitus. Toimeentulotuen kiristys. Arvi Lind. Sää.

Nato harjoittelee

Aluksi kerromme Nato-harjoituksesta.

Suomessa on alkanut tänään puolustusliitto Naton ilmasotaharjoitus. Harjoitukseen osallistuu 18 Nato-maata.

Suomeen saapuu muista Nato-maista yli 50 lentokonetta ja noin 1300 sotilasta. Mukana on lentokoneita esimerkiksi USA:sta, Saksasta, Espanjasta ja Puolasta.

Naton iso ilmasotaharjoitus on alkanut tänään.

Harjoitus näkyy ja kuuluu eri puolilla Suomea juhannusaattoon asti.

Pohjois-Savossa Tervossa harjoitus aiheuttaa haittaa myös liikenteelle.

Toimeentulotuki

Sitten aiheena on toimeentulotuen kiristys.

Toimeentulotuen kiristys on tuonut työllisyyspalveluihin paljon uusia asiakkaita.

Toimeentulotuen ehtoja kiristettiin helmikuussa. Tuen perusosa voidaan nyt puolittaa, jos tuen saaja ei ilmoittaudu työnhakijaksi.

Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana yli 30 000 toimeentulotuen saajaa sai kehotuksen ilmoittautua työnhakuun.

Työllisyyspalvelut ovat nyt ruuhkautuneet.

Työllisyysasiantuntija Maria Saksholm sanoo, että monia uusia asiakkaita on vaikea auttaa.

Monilta esimerkiksi puuttuu koulutus, he eivät osaa suomea tai heillä on sairaus tai vamma, jonka takia he ovat työkyvyttömiä.

Työn löytäminen on siis vaikeaa.

Arvi Lind

Sitten suru-uutinen.

Suomalaisen television tuttu kasvo Arvi Lind on kuollut.

Lind oli Ylen uutistoimittaja ja tv-uutisten juontaja eli uutisankkuri.

Hän aloitti työn Ylessä 1965 ja ura kesti melkein 40 vuoden ajan.

Arvi Lindistä sanottiin, että hän oli Suomen luotettavin mies.

Eläkkeelle hän jäi vuonna 2003. Arvi Lindin viimeistä uutislähetystä katsoi noin 1,5 miljoonaa ihmistä.

Tiistain sää

Tiistaina monin paikoin voi sataa vähän ja ukkostaa.

Idässä ja osassa Lappia on poutaa, eli ei sada.

Lämpötila on noin 20 astetta.