Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 7.6.2026

Puoluekannatus. Puoluekokoukset. Energiajuomat. Kultajuhlat.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Puoluekannatus

SDP:n kannatus putosi 0,7 prosenttiyksikköä 23,0:ään ja kokomuksen nousi saman verran 18,3:een, eli näiden välinen ero pieneni. Keskusta jatkaa kolmantena 14,1 prosentin kannatuksella.

Avaa kuvien katselu

Kuva: eduskunta, Petteri Sopanen / Yle ja Silja Viitala / Yle, grafiikka: Nanna Särkkä / Yle

Ensin uutinen politiikasta.

Yle julkaisi tällä viikolla puolueiden kannatuskyselyn.

Suosituin puolue on edelleen SDP. SDP:tä kannattaa 23 prosenttia suomalaisista. SDP:n kannatus on vähän laskenut. SDP ei ole hallituksessa.

Toiseksi suosituin puolue on kokoomus. Sen kannatus on vähän yli 18 prosenttia. Kokoomus on pääministeri Petteri Orpon puolue.

Kolmantena on keskusta. Sen kannatus on noin 14 prosenttia.

Neljäntenä on perussuomalaiset, jonka kannatus on vähän alle 14 prosenttia.

Puoluekokoukset

Petteri Orpo.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Silja Viitala / Yle

Moni puolue piti tänä viikonloppuna kokouksen. Puoluekokouksen järjestivät kokoomus, keskusta, rkp ja Liike Nyt.

Kokoomus valitsi Jyväskylässä pääministeri Petteri Orpon puolueen puheenjohtajaksi. Petteri Orpo on ollut kokoomuksen puheenjohtaja vuodesta 2016 lähtien. Kansanedustaja Karoliina Partanen valittiin kokoomuksen varapuheenjohtajaksi. Valinta oli yllätys.

Antti Kaikkonen jatkaa keskustan puheenjohtajana ja Anders Adlercreutz jatkaa RKP.n puheenjohtajana.

Energiajuomat

Energiajuomat ovat rivissä kaupan kylmähyllyssä.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Selma Rita / Yle

Seuraavaksi uutinen energiajuomista.

Viranomainen haluaa kieltää energiajuomien myynnin alle 18-vuotiaille.

Nuoret juovat energiajuomia enemmän kuin aikaisemmin. Moni nuori saa energiajuomista liikaa kofeiinia. Monet nuoret ovat myös riippuvaisia energiajuomista.

Viranomainen on suositellut aiemmin, että kaupat eivät myy energiajuomia alle 15-vuotiaille. Suositus ei ole laki, eivätkä kaikki kaupat noudata suositusta.

Kultajuhlat

Yleisömerta Leijonien kultajuhlissa Olympiastadionin edustalla.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jani Saikko / Yle

Tällä viikolla juhlittiin Suomen MM-kultaa, jonka Suomi voitti jääkiekossa. Jääkiekon maailmanmestaruus on Suomen 5.

Suomalaiset juhlivat mestaruutta jo viikko sitten sunnuntaina. Silloin suuri määrä ihmisiä kokoontui juhlimaan esimerkiksi Helsingin keskustaan.

Juhlat jatkuivat maanantaina. Silloin Helsingissä järjestettiin iso kansanjuhla.

Juhliin osallistui yli 70 000 ihmistä. Suomen jääkiekkojoukkueen pelaajat olivat paikalla juhlissa. Juhlissa esiintyi myös suosittuja laulajia.

Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!