Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 6.6.2026

Jalkapallon MM-kisat.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Aiheena on tällä kertaa jalkapallon MM-kisat.

Jalkapallon MM-kisat alkavat ensi viikolla. Kisat pelataan Pohjois-Amerikassa. MM-kisoissa on mukana enemmän maita kuin aikaisemmin. Jalkapallon uusi maailmanmestari tiedetään 19. päivä heinäkuuta.

Kerromme nyt lisää jalkapallon MM-kisoista.

Jalkapallon MM-kisat 2026

Monterreyn jalkapallostadion korkealta kuvattuna.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Getty Images

Jalkapallon MM-kisat alkavat ensi torstaina. Kisat pelataan USA:ssa, Kanadassa ja Meksikossa. Tämä on 1. kerta, kun jalkapallon MM-kisat järjestetään 3 eri maassa.

Jalkapallon MM-kisojen pelejä pelataan yhteensä 16 kaupungissa. Kisoissa pelataan yhteensä yli 100 ottelua.

MM-kisojen 1. peli on Meksikossa. Ottelussa pelaavat Meksiko ja Etelä-Afrikka.

MM-kisojen pelit tulevat televisiosta Ylen ja MTV:n kanavilla.

Erilaiset kisat kuin ennen

Erling Haaland reagoi maaliin.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Getty Images

MM-kisoissa on mukana enemmän maita kuin koskaan ennen. Mukana on 48 maata, kun vielä 4 vuotta sitten joukkueita oli 32. Pohjoismaista mukana ovat Norja ja Ruotsi. Suomi ei päässyt karsinnoista mukaan kisoihin.

MM-kisoissa pelataan ensin alkulohkot. Alkulohkoja on 12. Alkulohkoista pääsee jatkoon yhteensä 32 maata. Tämän jälkeen pelataan pudotuspelit, joissa aina ottelun voittaja pääsee jatkoon.

Loppuottelu pelataan heinäkuun 19. päivä USA:ssa. Pelipaikka on Metlife-stadion New Jerseyn osavaltiossa.

MM-kisojen historia

Argentiinan pelaajat juhlivat maailmanmestaruutta.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Getty Images

Jalkapallon MM-kisat pelattiin 1. kerran vuonna 1930. Kisat pelataan aina 4 vuoden välein.

4 vuotta sitten jalkapallon maailmanmestaruuden voitti Argentiina. Eniten mestaruuksia on voittanut Brasilia, jolla on 5 mestaruutta. Saksa ja Italia ovat voittaneet kisat 4 kertaa.

Tällä kertaa ennakkosuosikkeja ovat esimerkiksi Espanja, Ranska ja Englanti.

Kertaus

Viikon uutisen aihe oli jalkapallon MM-kisat. Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Jalkapallon MM-kisat alkavat ensi viikolla. Kisat pelataan USA:ssa, Kanadassa ja Meksikossa. Mukana on 48 maata. Kisojen loppuottelu pelataan heinäkuun puolivälissä.

Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!