Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 4.6.2026

Puoluekannatus. EU:n teknologiariippuvuus. Villisika. Perjantain sää.

Puoluekannatus

Aluksi uutinen politiikasta.

Neljän suosituimman puolueen järjestys on pysynyt ennallaan.

Näin kertoo Ylen uusi kannatuskysely.

Suosituin puolue on edelleen SDP. Sitä kannattaa 23 prosenttia suomalaisista.

SDP ei ole hallituksessa. Sen kannatus on laskenut vähän jo kolmessa kyselyssä.

Toiseksi suosituin puolue on Kokoomus. Sen kannatus on vähän yli 18 prosenttia.

Kokoomus on hallituspuolue, ja pääministeri Petteri Orpo on kokoomuksesta.

Kolmantena on keskusta. Sen kannatus on noin 14 prosenttia.

Neljäntenä on perussuomalaiset, jonka kannatus on vähän alle 14 prosenttia.

Neljän suosituimman puolueen järjestys on pysynyt ennallaan.

Kaikista puolueista vihreät on menettänyt eniten kannatusta.

EU:n riippuvuus teknologiasta

Nyt uutinen teknologiasta.

EU haluaa vähentää riippuvuutta USA:n ja Aasian teknologiasta.

Nykyään 80 prosenttia Euroopan teknologiasta tulee EU:n ulkopuolelta.

Myös Suomen viranomaiset käyttävät paljon amerikkalaisia palveluita.

Digikomissaari Henna Virkkunen sanoo, että ulkopuolinen maa ei saa pystyä katkaisemaan Euroopan tietoverkkoja.

Siksi tärkeät tiedot pitää jatkossa säilyttää Euroopassa.

EU haluaa vähentää riippuvuutta ulkomaisesta teknologiasta.

EU haluaa myös auttaa omia teknologiafirmoja kasvamaan.

EU:n komissio toivoo, että valtiot ostavat palveluita jatkossa enemmän eurooppalaisilta firmoilta.

Villisianporsas Seppo

Lopuksi eläinuutinen.

Suomussalmella asuu harvinainen lemmikkieläin. Se on pieni villisianporsas Seppo.

Kun Seppo syntyi, se oli pieni ja heikko. Se ei pystynyt kilpailemaan ruoasta muiden porsaiden kanssa. Siksi se oli vaarassa kuolla.

Perhe pelasti porsaan, ja eläinlääkäri antoi luvan ottaa sen lemmikiksi.

Normaalisti villisika ei ole lemmikki.

Suomussalmella perhe pelasti villisian porsaan.

Seppo tykkää leikkiä pihalla ja levätä omistajan sylissä.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina on lämmintä ja aurinko paistaa suuressa osassa maata.

Paikoin voi kuitenkin sataa myös vettä.

Lämpötila on 20–25 astetta.