Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 2.6.2026

Venäjän iskut. Ukrainalaiset Suomessa. Jääkiekkojuhlat. Kesäloma. Sää

Venäjä teki ison ilmaiskun Ukrainaan

Ensin uutinen Venäjän isosta iskusta Ukrainaan.

Venäjä teki yöllä ja aamulla ison ilmaiskun Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan.

Moni ihminen etsi suojaa metroasemalta.

Venäjä pommitti myös muita kaupunkeja Ukrainassa.

Ainakin 10 ihmistä kuoli ja noin sata haavoittui.

Suomen ukrainalaiset huolissaan

Seuraavaksi uutinen ukrainalaisista Suomessa.

Moni ukrainalainen on huolissaan siitä, saavatko he jäädä Suomeen.

EU:n tilapäinen suojelu ukrainalaisille päättyy ensi vuonna maaliskuussa. Silloin moni ukrainalainen sotapakolainen voi joutua palaamaan Ukrainaan.

Ukrainalaiset tarvitsevat opiskelupaikan tai hyvän työpaikan, jotta he saavat jäädä Suomeen.

Moni ukrainalainen on huolissaan siitä, saavatko he jäädä Suomeen.

Suomeen tuli noin 100 000 ukrainalaista sen jälkeen, kun sota alkoi vuonna 2022.

Heistä noin puolet on yhä Suomessa.

Jääkiekkoa juhlittiin kansanjuhlassa

Sitten uutinen jääkiekkojuhlista.

Helsingissä järjestettiin eilen iso kansanjuhla. Ihmiset juhlivat Suomen jääkiekon maailmanmestaruutta.

Yli 70 000 ihmistä osallistui juhliin. Juhlissa esiintyi Suomen jääkiekkojoukkue eli Leijonat. Juhlissa esiintyi myös suosittuja laulajia.

Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa Sveitsissä.

Helsingissä järjestettiin iso kansanjuhla.

Jääkiekkoilijat tapasivat myös presidentti Alexander Stubbin.

Stubb piti pelaajille puheen presidentin virka-asunnossa Mäntyniemessä.

Kesäloma alkoi koululaisilla

Lopuksi uutinen kesälomasta.

Koululaisilla on alkanut kesäloma.

Seinäjoella, Etelä-Pohjanmaalla ensimmäinen lomapäivä oli aurinkoinen. Moni nuori meni skeittipuistoon.

Kuopiossa, Savossa lapset hoitavat eläimiä kesäleirillä.

Aada, Stella ja Lilli kertovat, mikä on kivointa leirillä:

– Ruokkiminen!

– Aika sama vastaus! Entäs eläimistä, mikä on jännin?

– Hevonen!

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona maan keskiosassa voi sataa vähän.

Muualla on poutaa eli ei sada.

Lännessä ja Itä-Lapissa paistaa aurinko.

Lämpötila on 13–23 astetta.