Selkouutiset | maanantai 1.6.2026
Jääkiekon MM-voitto. Puutuotteet. Välivuosi. Tiistain sää.
Maanantaina Selkouutisilla ei ollut tv-lähetystä, koska Ylellä oli erikoislähetys Suomen jääkiekon MM-voitosta TV1:ssä. Maanantain selkouutiset voit kuitenkin katsoa tästä ja Yle Areenasta. (Videossa ei ole tekstitystä teknisten syiden takia, mutta voit lukea tekstit alta.)
Jääkiekon MM-voitto
Aluksi urheilu-uutinen.
Suomi on jääkiekon maailmanmestari.
Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue voitti finaalipelissä Sveitsin maalein 1-0.
Peli ratkesi vasta jatkoajalla, kun pelattiin 3 pelaajaa vastaan 3 pelaajaa.
Suomen maalin teki Konsta Helenius.
Helenius on iloinen, että maali onnistui.
”No ihan huikeet fiilikset. Tän takia tänne tultiin, että haluttiin voittaa ja sitten kun tuli jatkoajalla paikka vetää, niin laitoin ”kudin” ja nyt meni sisään. Oli kyllä aika kiva.”
Toinen sankari oli Suomen maalivahti Justus Annunen, joka torjui kaikki Sveitsin laukaukset.
Suomi on jääkiekon maailmanmestari nyt viidettä kertaa.
Helsingin keskustaan kokoontui yöllä tuhansia ihmisiä juhlimaan.
Puutuotteiden alkuperä
Nyt uutinen kauppojen puutuotteista.
Kauppojen puutuotteiden alkuperä on usein epäselvä.
Näin kertoo Ylen tutkimus. Tutkimuksessa testattiin seitsemää eri tuotetta.
Lähes kaikissa tuotteissa puun alkuperätiedot olivat väärin tai puuttuivat.
Esimerkiksi Veke-kaupan jakkaran puu oli Venäjältä, mutta kauppa ei kertonut sitä asiakkaille.
Stark-kaupan tammilauta tuli USA:sta, vaikka kauppa ilmoitti, että puu tulee Euroopasta.
Kauppojen puutuotteiden alkuperä on usein epäselvä.
Vuoden lopussa tulee voimaan uusi EU:n laki.
Se vaatii, että firmat kertovat puun tarkan hakkuupaikan.
Tarkoitus on estää laittomat hakkuut.
Välivuosi
Lopuksi uutinen ylioppilaista.
Lauantaina vietettiin koulujen päättymistä.
Uusia ylioppilaita valmistui noin 26 500.
Moni uusi ylioppilas pitää välivuoden eli ei jatka opiskelua vielä tänä vuonna.
Välivuoden suosio on kasvanut.
Yli 20 prosenttia ylioppilaista pitää välivuoden.
Välivuosi voi tulla myös silloin, jos ei saa opiskelupaikkaa, jota on hakenut.
Välivuoden suosio on kasvanut.
Moni nuori käyttää välivuotta siihen, että valmistautuu pääsykokeeseen.
Näin tekee myös siilinjärveläinen Cansu Özoglu, jos hän ei saa opiskelupaikkaa tänä vuonna.
”Yritän etsiä töitä ja varmaan sitten harjoitella niihin pääsykokeisiin. Ja jos uusii keväällä niin harjoitella niihin.”
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina sää on vaihtelevaa.
Maan keskiosassa sataa ja voi ukkostaa.
Lapissa ja etelässä on poutaa, eli ei sada.
Lämpötila on ylimmillään hieman yli 20 astetta.