Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 31.5.2026
Kesän alku ja koulujen päättyminen. Nuorten autoilu. Kalasataman tulipalo. Selkokielen päivä.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Kesän alku ja koulujen päättyminen
Avaa kuvien katselu
Ylioppilaskokeessa oli osallistujia ennätyspaljon, eli enemmän kuin koskaan ennen. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle
Aluksi uutinen kesän alkamisesta.
Lauantaina päättyi koulujen lukuvuosi ja koululaisilla alkoi kesäloma.
Uusia ylioppilaita valmistui noin 26 500. Se on yli 1 000 enemmän kuin vuosi sitten.
Ylioppilaskokeisiin osallistui tänä vuonna ennätysmäärä nuoria.
Vain noin 34 prosenttia uusista ylioppilaista aloittaa jatko-opinnot heti samana vuonna. Yli 60 prosenttia nuorista pitää aluksi välivuoden.
Välivuoden suosio on lisääntynyt.
Uusien ylioppilaiden lisäksi myös ammattiopistoista valmistui kymmeniä tuhansia nuoria.
Nuorten autoilu
Avaa kuvien katselu
Nuorille kuljettajille tapahtuu paljon onnettomuuksia yöllä. Kuva: Jani Aarnio / Yle
Seuraavaksi asiaa nuorten autoilusta.
Perjantaina tuli voimaan uusi laki, joka kieltää nuorilta ajamisen yöllä.
Kielto koskee 17-vuotiaita kuljettajia, joilla on poikkeuslupa ajokorttiin. He eivät saa ajaa autoa keskiyön ja aamuviiden välillä.
Tarkoitus on parantaa nuorten kuljettajien turvallisuutta, koska nuorille kuljettajille tapahtuu paljon onnettomuuksia yöllä.
Syksyllä lakiin tulee vielä lisää sääntöjä.
Lokakuun alussa nuoren kuljettajan auto pitää merkitä nuoren kuljettajan tunnuksella.
Tunnus auttaa poliisia valvomaan, että nuoret eivät aja öisin.
Kalasataman tulipalo
Avaa kuvien katselu
Helsingin kalasataman tulipalo levisi parvekkeelta katolle. Kuva: Mikko Haapanen / Yle
Helsingin Kalasatamassa oli viime viikonloppuna suuri tulipalo, josta on kerrottu paljon uutisissa.
Palo alkoi kerrostalon parvekkeelta. Tuli syttyi kaasugrillistä.
Tuli levisi nopeasti talon katolle ilmarakojen kautta. Viranomaiset ovat huolestuneet siitä, että palo pääsi leviämään niin nopeasti.
Kaikki asukkaat pääsivät turvaan, mutta koko talo meni pilalle palon, savun ja sammutusveden takia.
Talossa on 63 asuntoa. Ne ovat Lumokotien vuokra-asuntoja.
Kaikien talon asukkaiden pitää nyt asua pitkään väliaikaisissa paikoissa.
Talon remontti kestää monta kuukautta.
Poliisi epäilee, että kaasugrillin käyttäjä on ehkä syyllistynyt rikokseen, koska toiminta aiheutti vaaran monille ihmisille.
Viranomaiset tutkivat Kalasataman paloa.
Selkokielen päivä
Avaa kuvien katselu
Kuva: Selkokeskus / Yle
Vielä lopuksi uutinen selkokielestä.
Torstaina vietettiin kansainvälistä selkokielen päivää.
Päivän tarkoitus on muistuttaa, kuinka tärkeää selkokieli on.
Selkokieli lisää yhdenvertaisuutta, kun tietoa saavat myös ne ihmiset, joiden on vaikea ymmärtää tavallista tekstiä tai puhetta.
Suomessa on noin 800 000 ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä.
Selkokieltä käytetään esimerkiksi uutisissa, kirjoissa ja virallisissa teksteissä.
Tämä oli uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!