Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 30.5.2026
Suvivirsi ja koulujen kevätjuhlat
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Viikon aihe
Aiheena on tällä kertaa Suvivirsi ja koulujen kevätjuhlat.
Suomessa on pitkä perinne, että koulun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirsi.
Nyt laulusta on tullut iso riita Espoossa.
Kerromme nyt lisää tästä riidasta ja Suvivirrestä.
Avaa kuvien katselu
Suomalaisien koulujen kevätjuhlissa lauletaan yleensä Suvivirsi. Kuva: Petri Niemi / Yle
Suvivirsi
Suvivirsi on vanha laulu, joka kertoo kesän alkamisesta.
Monelle suomalaiselle se on tärkeä merkki siitä, että koulujen kesäloma alkaa.
Suomen eduskunta on päättänyt, että koulut saavat laulaa Suvivirren juhlassa.
Eduskunta sanoo, että yksi laulu ei tee juhlasta uskonnollista tilaisuutta.
Kouluissa on kuitenkin oppilaita, jotka kuuluvat eri uskontoihin tai eivät kuulu mihinkään uskontoon.
Valitus
Suvivirrestä alkoi iso riita, kun espoolainen isä teki valituksen koulun juhlista.
Isä ei hyväksy sitä, että uskonnoton lapsi kuuntelee uskonnollisia lauluja koulussa.
Lapsen piti kuunnella koulun kevätjuhlissa Suvivirsi ja joulujuhlissa kristillinen joululaulu: Varpunen jouluaamuna.
Isä sanoo, että tämä loukkasi lapsen oikeuksia.
Avaa kuvien katselu
Koulut tiedottavat nyt perheille, että koulun juhlissa lauletaan suvivirsi. Kuva: Jere Sanaksenaho / Yle
Yhdenvertaisuus
Yhdenvertaisuuslautakunta on viranomainen, joka tutki isän valituksen.
Lautakunta päätti, että Espoon kaupunki syrji oppilasta.
Lautakunta määräsi Espoon kaupungille 10 000 euron sakon.
Monet suomalaiset ihmettelevät sakkoa, koska Suvivirsi on niin tärkeä osa suomalaista kulttuuria.
Myös Tapio Luoma puhuu asiasta. Hän on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa eli korkein johtaja.
Arkkipiispa sanoo, että Suvivirsi on osa yhteistä suomalaista kulttuuria ja perinnettä.
Arkkipiispa sanoo, että yksi laulu ei tee juhlasta uskonnollista tilaisuutta.
Avaa kuvien katselu
Arkkipiispa Tapio Luoma sanoo, että on rikkaus kohdata eri uskontoja ja katsomuksia. Kuva: Juha Metso / AOP
Tiedottaminen
Koulut ovat järjestäneet nyt kevätjuhlat tavalliseen tapaan.
Koulujen pitää kuitenkin kertoa perheille etukäteen, jos juhlassa on uskonnollisia lauluja, esimerkiksi suvivirsi.
Koulujen pitää myös tarjota muuta ohjelmaa niille oppilaille, jotka eivät halua laulaa tai kuulla uskonnollisia lauluja.
Kertaus
Viikon uutisen aihe oli Suvivirsi ja koulujen kevätjuhlat.
Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.
Viranomainen on määrännyt Espoon kaupungille ison sakon, koska uskonnoton lapsi osallistui kevätjuhlaan, jossa laulettiin Suvivirsi ja joulujuhlaan, jossa kuultiin kristillinen laulu.
Isä teki asiasta valituksen, koska koulu ei kertonut lauluista etukäteen.
Monet suomalaiset ihmettelevät sakkoa, koska Suvivirsi on vanha perinne kevätjuhlissa.
Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!