Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 29.5.2026

Ylioppilaat ja välivuosi. Nuoret kuljettajat. MM-jääkiekko. Sää.

Ylioppilaat ja välivuosi

Aluksi asiaa uusista ylioppilaista.

Moni uusi ylioppilas pitää opinnoissa välivuoden lukion jälkeen.

Esimerkiksi toissavuonna vain noin 30 prosenttia uusista ylioppilaista jatkoi opintoja heti lukion jälkeen, kertoo Tilastokeskus

Uusista ylioppilaista melkein 25 prosenttia ei edes hae opiskelupaikkaa.

Osa nuorista voi pitää opinnoissa monta välivuotta.

Tämän kevään ylioppilas Maiju Eronen Siilinjärveltä aikoo käydä pääsykokeissa, mutta kiire opiskelemaan ei ole.

– Joo, menen. Mutta minulla ei ole tällä hetkellä tavoitteena, että sinne on nyt pakko päästä. Että minulle on ihan ok, jos jään välivuodelle.

Nuoret kuljettajat

Sitten uutinen nuorista kuljettajista.

Nuoret kuljettajat eivät enää saa ajaa autoa yöaikaan. Kielto tuli voimaan viime yönä.

Yöaikaan ajaminen on kielletty 17-vuotiailta kuljettajilta, jotka ovat saaneet ajokortin ikäpoikkeusluvalla.

Kiellon tarkoitus on vähentää nuorten vakavia liikenneonnettomuuksia. Niitä on sattunut etenkin yöaikaan.

Nuoret kuljettajat eivät saa ajaa autoa puolenyön ja aamuviiden välillä.

Nuoren kuljettajan autossa pitää myös jatkossa olla tunnistusmerkki. Keltainen ja vihreä merkki laitetaan auton takaosaan näkyvälle paikalle.

Merkki otetaan käyttöön lokakuun alussa.

MM-jääkiekko

Sitten urheilua.

Suomi pelaa mitaleista jääkiekon MM-kisoissa Sveitsissä.

Se varmistui, kun miesten jääkiekkomaajoukkue Leijonat voitti illalla Tsekin. Leijonat voitti maalein 4-1.

Huomenna välierissä Suomi kohtaa Kanadan. Ottelussa ratkeaa, pelaako Suomi sunnuntaina MM-kisojen kulta- vai pronssimitalista.

Suomen ja Kanadan lisäksi välierissä pelaavat Norja ja Sveitsi.

Lauantain sää

Huomenna lauantana aurinko paistaa maan etelä- ja keskiosissa. Lämpötila on siellä noin 20 astetta.

Lapissa sataa vettä ja on viileämpää.