Selkouutiset | torstai 28.5.20206
Marjakartelli. Akkulaitteet. Selkokielen päivä. Sääennuste.
Marja-alan kartelli
Aluksi uutinen marja-alan hintasopimuksista.
Luonnonmarja-alalla on ollut iso kartelli eli salainen sopimus hinnoista.
Viisi suurta marjafirmaa sopi salaa, kuinka paljon ne maksavat poimijoille marjoista. Marjafirmojen kartelli jatkui ainakin 10 vuotta.
Kartellin paljasti kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Viranomaiset löysivät tuhansia tekstiviestejä, jotka todistavat, että firmat vaihtoivat tietoja hinnoista. Tällainen toiminta on kiellettyä.
Luonnonmarja-alalla on ollut iso kartelli.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto vaatii, että neljälle marjafirmalle määrätään miljoonien eurojen maksut.
Yksi firma saa anteeksi, koska se auttoi viranomaisia paljastamaan kartellin.
Akkulaiteet
Nyt uutinen akkulaitteiden tulipaloista.
Akkulaitteiden tulipalot lisääntyvät Suomessa.
Akkulaitteista syttyy 30 prosenttia enemmän tulipaloja kuin 4 vuotta sitten. Näin kertoo vakuutusyhtiö Lähi-Tapiola.
Yksi syy on se, että ihmiset tilaavat paljon halpaa elektroniikkaa, esimerkiksi Temu-verkkokaupasta.
Lähi-Tapiola vei halpoja laitteita testiin.
Esimerkiksi lehtipuhaltimen laturi oli vaarallinen.
Akkulaitteiden tulipalot lisääntyvät Suomessa.
Vaarallisin vaihe on usein akun lataaminen.
Halvoissa laitteissa elektroniikka ei ole aina kunnollista. Silloin palovaara on suuri.
Asiantuntijat neuvovat, että uuden laitteen ensimmäistä latausta kannattaa valvoa.
Selkokielen päivä
Lopuksi uutinen selkokielestä.
Tänään vietetään kansainvälistä selkokielen päivää.
Selkokieli on suomen kielen muoto, jota on helppo lukea ja ymmärtää.
Selkokielessä on tuttuja sanoja ja lyhyitä lauseita.
Selkokieli auttaa ihmisiä, joille tavallinen suomen kieli on liian vaikeaa.
Selkokieli auttaa myös oppimaan suomen kieltä.
Tänään vietetään kansainvälistä selkokielen päivää.
Suomessa monet ihmiset tarvitsevat selkokieltä joka päivä.
Selkokieltä käytetään esimerkiksi uutisissa, kirjoissa ja virallisissa teksteissä.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Sää lämpenee.
Perjantai on suuressa osassa maata poutainen ja aurinkoinen.
Idässä ja kaakossa tulee vielä sadekuuroja.