Selkouutiset | keskiviikko 27.5.2026
Varautumisohjeet. Vanhusten kuolemat. Raskas liikenne. Sää.
Varautumisohjeet
Aluksi turvallisuudesta.
Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että kunnat ja työnantajat ovat saamassa ohjeet drooniuhkia ja muita uhkia varten.
Lisäksi koteihin on tarkoitus jakaa varautumisopas.
Drooniuhka on esillä myös merivoimien tämän kevään pääsotaharjoituksessa. Se on käynnissä itäisellä Suomenlahdella. Pääpaino on kuitenkin rannikon puolustamisessa ja saaristotaisteluissa.
Harjoituksessa on noin 3 000 sotilasta Suomen lisäksi USA:sta, Saksasta ja Virosta.
Ilmavoimat on aloittanut tänään droonitorjunnan harjoittelun Kaakkois-Suomessa.
Vanhusten kuolemat
Sitten vanhustenhoidosta.
Suomessa useita vanhuksia on kuollut epäselvissä olosuhteissa. Ennen kuolemaa on ollut jokin laiminlyönti tai huolimattomuutta.
Yle löysi asiakirjalähteistä 8 kuolemantapausta, joista kaikki eivät ole olleet julkisuudessa aiemmin.
Esimerkiksi 3 vuotta sitten vanhus kuoli Harjavallassa Attendon Kuparikaaren hoivakodissa. Hän sai 20-kertaisen annoksen morfiinia.
Keski-Uudellamaalla vanhus löydettiin kotoa vasta 4 kuukautta kuoleman jälkeen. Lapsi oli tehnyt isästä huoli-ilmoituksen kuukausi ennen kuolemaa.
Vanhusten hoivan valvonta kuuluu hyvinvointialueille sekä Lupa- ja valvontavirastolle.
Raskaan liikenteen sähköistyminen
Sitten liikenteen muutoksesta.
Polttoaine kallistuu, ja raskas liikenne alkaa käyttää sähköä. Raskas liikenne tarkoittaa esimerkiksi kuorma-autoja, rekkoja ja linja-autoja.
Tässä lähtee sähkökuorma-auto Postin terminaalista Vantaalla. Sähköajoneuvojen määrä kasvaa tasaisesti.
Posti kertoo, että sillä on 1400 sähköskootteria ja 800 sähköpakettiautoa. Sähkökuorma-autoja on jo noin 40.
Kallis polttoaine lisää liikenteen sähköistymistä. Raskas liikenne kuitenkin sähköistyy vielä hitaasti. Esimerkiksi latauspaikkoja on liian vähän.
Sää
Vielä sääennuste.
Viileä sää jatkuu.
Pohjoistuuli on puuskaista.
Sadekuuroja tulee etelässä ja idässä.
Lännessä paistaa aurinko.