Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 26.5.2026

Kalasataman tulipalo. Maahanmuutto. Wolt. Sää.

Kalasataman tulipalo

Ensin uutinen tulipalosta.

Helsingin Kalasatamassa syttyi lauantaina tulipalo kerrostalossa. Tulipalo syttyi todennäköisesti, kun ihmiset grillasivat ruokaa talon parvekkeella. Tulipalo levisi nopeasti talon katolle.

Kukaan ihminen ei loukkaantunut tulipalossa.

Helsingin Kalasatamassa paloi lauantaina kerrostalo.

Kerrostalossa on yli 60 asuntoa. Niissä ei voi tällä hetkellä asua. Tulipalo aiheutti miljoonien eurojen vahingot.

Maahanmuutto

Seuraavaksi uutinen maahanmuutosta.

Moneen maahan tulee paljon enemmän pakolaisia tai turvapaikanhakijoita kuin Suomeen. Silti Suomessa keskustellaan paljon humanitaarisesta maahanmuutosta.

Ylen selvitys kertoo, että Suomeen on tullut yleensä noin 1000-3000 pakolaista tai turvapaikanhakijaa vuodessa. Viime vuosina Suomeen on tullut paljon sotapakolaisia Ukrainasta.

Moneen maahan tulee paljon enemmän turvapaikanhakijoita kuin Suomeen.

Suomeen tulee nyt ulkomailta ihmisiä töihin tai opiskelemaan enemmän kuin aikaisemmin. Suomeen tulee ihmisiä töihin aiempaa enemmän varsinkin Aasian maista.

Woltin tilien vuokraus

Nyt aiheena on ruokalähettiyhtiö Wolt.

Ruokalähettiyhtiö Wolt estää ruokalähettien tilien vuokraamisen. Wolt sanoo, että elokuussa tilejä ei saa enää vuokrata.

Woltin ruokalähetiksi on vaikea päästä, joten moni lähetti vuokraa työtiliä toiselta lähetiltä.

Moni Wolt-lähetti on maksanut tilistä vuokraa satoja euroja kuukaudessa

Tilejä on vuokrattu jo vuosia, mutta vuokrat ovat nousseet viime aikoina.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna keskiviikkona sää on tuulinen. Sää viilenee. Idässä sataa vettä. Lämpötila on idässä vain noin 5 astetta.