Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 25.5.2026

Venäjän iskut. Kesälomat. Jääkiekko. Sää.

Venäjän iskut

Ensin uutinen Ukrainan sodasta.

Venäjä teki sunnuntaina ison ilmahyökkäyksen Ukrainaan. Venäjä iski eri puolille Ukrainaa 90 ohjuksella ja 600 droonilla.

Hyökkäyksessä kuoli ainakin 4 ihmistä ja 100 loukkaantui. Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa moni kaupunginosa kärsi tuhoja.

Venäjä teki sunnuntaina ison ilmahyökkäyksen Ukrainaan.

Venäjä sanoo, että isku oli kosto. Ukraina iski perjantaina Luhanskiin. Venäjä sanoo, että isku osui opiskelija-asuntolaan. Ukraina on kiistänyt, että isku olisi kohdistunut siviileihin.

Koululaisten kesälomat

Nyt aiheena ovat koululaisten kesälomat.

Opetusministeriö haluaa siirtää koululaisten kesäloman ajankohtaa.

Ministeriön ehdotus on, että koululaisten kesäloma alkaa jatkossa 2 viikkoa myöhemmin kuin nyt. Samalla ehdotus antaa koululaisille viikon loman huhtikuussa. Ehdotuksessa loma lyhenee viikolla.

Jos ehdotus toteutuu, koululaisten kesäloma alkaa siis jatkossa kesäkuun puolivälissä ja loppuu elokuun puolivälissä.

Opetusministeriö haluaa siirtää koululaisten kesäloman ajankohtaa. Opetusministeri perustelee ehdotusta perheiden hyvinvoinnilla. Koko hallitus ei tue ehdotusta.

Jääkiekon MM-kisat

Nyt urheilua.

Jääkiekon MM-kisoja pelataan parhaillaan Sveitsissä. Suomi voitti illalla Itävallan 5-2. Suomi on nyt pelannut kisoissa 6 ottelua. Suomi on voittanut kaikki pelit.

Suomi pelaa seuraavaksi tiistaina Sveitsiä vastaan. Suomi tai Sveitsi voittaa alkulohkon. Suomi pääsee kisoissa varmasti 8 parhaan maan joukkoon.

Jääkiekon MM-kisojen loppuottelu pelataan ensi sunnuntaina.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna tiistaina sataa paikoin vettä. Välillä paistaa aurinko. Etelässä on tuulista. Sää viilenee viime viikkoon verrattuna.