Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 24.5.2026
Palopommi. Digiklinikat. Hautausten hinnat. Uusi arkkiatri.
Kuuntele
Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.
Riihimäen palopommi
Avaa kuvien katselu
Poliisi julkaisi kuvan 20.5. Riihimäeltä löytyneestä pommista. Kuvassa se on kaivon kannella. Kuva: Polisen
Hämeen poliisi sai keskiviikkona tiedon räjähteestä pellolla Riihimäellä.
Poliisipartio löysi palopommin. Partio jätti paikan hetkeksi ilman vartiointia. Kun partio palasi, palopommi oli kadonnut.
Torstaina palopommi löytyi läheltä paikkaa, josta se ensin löydettiin. Puolustusvoimat teki sen vaarattomaksi. Palopommista annettiin myös vaaratiedote alueelle.
Poliisi tutkii, miksi palopommi katosi. Poliisipartiota epäillään virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Palopommi oli toisen maailmansodan aikainen venäläinen palopommi. Se oli hengenvaarallinen, mutta nyt siitä ei enää ole vaaraa.
Digiklinikat
Avaa kuvien katselu
Lähes kaikilla hyvinvointialueilla on digiklinikka. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle
Digiklinikat eivät ole korvanneet tavallista vastaanottoa lääkärissä.
Näin kertoo kokeilu, joka tehtiin Pohjanmaan hyvinvointialueella. Digiklinikka on lääkärin tai hoitajan etävastaanotto.
Etukäteen ajateltiin, että digiklinikka vähentää lääkärikäyntejä ehkä 40 - 50 prosenttia. Kokeilu osoitti, että vähennys oli vain 5 prosenttia.
Asiakkaat kuitenkin pitävät digiklinikoista. Tutkijat uskovat, että digiklinikat korvaavat tavallisia vastaanottoja enemmän tulevaisuudessa.
Hautausten hinnat
Avaa kuvien katselu
Pappi siunaustilaisuudessa Lappeenrannan Lepolan kappelissa. Kuva: Kari Saastamoinen
Hautaamisen hinta vaihtelee paljon eri puolilla Suomea.
Yle selvitti, että halvin hautaus on Närpiössä. Siellä tuhkahautaus maksaa paikkakunnan asukkaalle vähimmillään 68 euroa. Kallein hinta on arkkuhautauksella Porvoossa, runsaat 2 200 euroa.
Hintojen suuri ero johtuu hautaustavasta ja hinnankorotuksista. Hallitus on vähentänyt evankelisluterilaisen kirkon rahoitusta. Siksi seurakuntien on täytynyt nostaa maksuja.
Hinnoissa on huomioitu hautaamisen pienimmät pakolliset kulut. Todelliset kustannukset ovat suuremmat, koska arkku, mahdollinen tuhkaus, uurna ja muistotilaisuus maksavat.
Uusi arkkiatri
Avaa kuvien katselu
Lääkäriliitto kertoo, että nykyisin nimike on käytössä tiettävästi vain Suomessa ja Vatikaanissa, jossa archiater on paavin henkilääkäri. Kuva: Tanja Heino / Yle
Dosentti, lääketieteen ja kirurgian tohtori Päivi Hietanen on uusi arkkiatri.
Arkkiatri on Suomessa korkein arvonimi, joka myönnetään lääkärille. Edellinen arkkiatri Risto Pelkonen toimi lääkärikunnan vanhimman kunniatehtävässä 30 vuotta.
Arkkiatrin rooliin ei liity virallisia tehtäviä, mutta hän edustaa koko lääkärikuntaa.
Hietanen on tehtävässä ensimmäinen nainen.
Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!