Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 23.5.2026

Työttömyys ja avoimet työpaikat

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Avoimet työpaikat vähentyneet

TE-toimisto.

Avaa kuvien katselu

Vaikka työpaikat ovat vähentyneet, osaan avoimia työpaikkoja on vaikea saada työntekijöitä. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Tämän viikon aiheena ovat työpaikat ja työttömyys.

Avoimet työpaikat ovat edelleen vähentyneet.

Tilastokeskus kertoo, että alkuvuonna avoimia työpaikkoja oli 48 600. Se oli 15 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Tiedot kuvaavat maaliskuun alun tilannetta.

Yksityisten yritysten avoimet työpaikat vähenivät lukumääräisesti eniten. Suhteellisesti eniten työpaikat vähenivät valtion avoimissa työpaikoissa.

Määräaikaisia työpaikkoja oli 51 prosenttia ja osa-aikaisia 20 prosenttia.

Hallituksen tavoite kaukana

Grafiikka kertoo: työttömyysasteen ennustetaan laskevan Suomessa vuosina 2024–2028.

Avaa kuvien katselu

Hallitus lupasi kauden alussa luoda 100 000 uutta työpaikkaa tämän hallituskauden aikana. Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Petteri Orpon hallitus on luvannut 100 000 uutta työpaikkaa. Työministeri Matias Marttinen sanoo, että tavoitteesta ei ole luovuttu, vaikka tilanne on vaikea.

Työ- ja elinkeinoministeriö ennustaa, että työttömyys pysyy korkealla.

Työttömyysaste on tänä vuonna keskimäärin 10,2 prosenttia. Ensi vuonna se voi laskea 9,8 prosenttiin.

Työttömyysaste tarkoittaa työttömien osuutta kaikista työikäisistä ihmisistä.

Työttömyysaste pysyy korkealla, koska työvoiman määrä kasvaa. Esimerkiksi ikääntyneet ovat aiempaa enemmän ja pidempään töissä.

Ennuste kertoo, että työttömiä työnhakijoita on tänä vuonna 342 000.

Työttömän opiskelu ehkä helpottuu

Kelan toimipisteen ikkuna kaupungin keskustassa.

Avaa kuvien katselu

Lakiehdotus helpottaisi työttömien opiskelua työttömyysetuutta menettämättä. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Hallitus esittää, että työttömien opiskelua helpotetaan.

Yli 25-vuotiaat voisivat opiskella avoimessa korkeakoulussa ja silti saada työttömyysetuutta.

Työtön on voinut menettää työttömyysetuuden, jos hän on opiskellut liikaa.

Lakimuutos on tarkoitus saada voimaan jo ensi syksynä.

Työkyvyttömät

Kelan sairauspäivärahapäätös.

Avaa kuvien katselu

Työttömien työnhakijoiden joukossa on paljon ihmisiä, jotka ovat oikeasti työkyvyttömiä. Osa heistä joutuu silti hakemaan työtä. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Työttömien työnhakijoiden joukossa on paljon ihmisiä, jotka eivät pysty tekemään työtä.

Työkyvyttömät ruuhkauttavat kuntien työllisyyspalveluita.

Lahden kaupunki on aloittanut kokeilun, jossa työkyvyttömiä yritetään saada pois työnhakijoiden joukosta.

Lääkärissä tutkitaan ihmisen työkykyä. Sen jälkeen työkyvyttömät yritetään saada sairauspäivärahalle, kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kokeiluun osallistuu noin sata pitkäaikaistyötöntä.

Kertaus

Nyt riittää! -mielenosoitus Tampereella 20.4.2026. Sanni Isomäki / Yle.

Avaa kuvien katselu

Nyt riittää! -mielenosoitus Tampereella 20.4.2026. Kuva: Pekka Sipilä / Yle, Sanni Isomäki / Yle

Kerrataan vielä. Avoimet työpaikat ovat edelleen vähentyneet, ja työttömyys pysyy korkealla. Hallitus esittää, että työttömien opiskelua helpotetaan.

Tässä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Kuulemiin!