Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 22.5.2026

Työkyvyttömyys. Myymälävarkaudet apteekeissa. Turun ratikka. Sää.

Työkyvyttömyys

Aluksi uutinen työkyvyttömyydestä.

Työttömien työnhakijoiden joukossa on paljon ihmisiä, jotka ovat oikeasti työkyvyttömiä.

Esimerkiksi lahtelainen Timo Siitonen on ollut työkyvytön sen jälkeen, kun hän joutui auto-onnettomuuteen 8 vuotta sitten.

Kela ei kuitenkaan ole myöntänyt Siitoselle sairauspäivärahaa, joten hän on työtön työnhakija.

Työkyvyttömät ruuhkauttavat kuntien työllisyyspalveluita.

Lahden kaupunki on aloittanut kokeilun, jossa työkyvyttömiä yritetään saada pois työnhakijoiden joukosta.

Lääkärissä tutkitaan ihmisen työkykyä. Sen jälkeen työkyvyttömät yritetään saada sairauspäivärahalle, kuntoutustuelle tai työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kokeiluun osallistuu noin 100 pitkäaikaistyötöntä.

Myymälävarkaudet

Sitten kerromme myymälävarkauksista.

Myymälävarkaudet apteekeissa ovat lisääntyneet.

Apteekeista varastetaan etenkin kalliimpia tuotteita, kuten kosmetiikkaa ja ravintolisiä.

Uutta on se, että varkaat ovat ihan tavallisia ihmisiä, kertoo apteekkari Sari Kallioinen.

Myymälävarkaudet apteekeissa ovat lisääntyneet.

Sen takia moni apteekki pitää hyllyssä esillä vain tyhjiä pakkauksia. Jos tuotteen haluaa ostaa, sitä pitää pyytää kassalta.

Turun ratikka

Nyt uutinen raitiotieliikenteestä.

Turkuun rakennetaan raitiotie.

Turun valtuusto päätti asiasta tiukassa äänestyksessä alkuviikolla.

Raitiotietä rakennetaan 12 kilometriä. Ratikan reitti kulkee Turun satamasta keskustan ja Kupittaan kautta Varissuolle.

Raitiotieliikenteen on tarkoitus alkaa Turussa syksyllä 2033.

Raitiotien toteutuminen vaatii vielä sen, että valtio maksaa osan sen kustannuksista.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina on laajalti poutaa. Lapissa voi sataa vähän.

Lämpötila on lähes koko maassa yli 20 astetta. Etelässä voi olla hellettä, eli yli 25 astetta.