Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 21.5.2026

Digiklinikat. Asuntokauppa. Sähköautopalot. Sää.

Digiklinikat

Aluksi terveysuutinen.

Digiklinikat eivät ole korvanneet tavallista vastaanottoa lääkärissä.

Näin kertoo kokeilu, joka tehtiin Pohjanmaan hyvinvointialueella. Digiklinikka on lääkärin tai hoitajan etävastaanotto.

Digiklinikoita on jo lähes jokaisella hyvinvointialuealla.

Etukäteen ajateltiin, että digiklinikka vähentää lääkärikäyntejä ehkä 40 - 50 prosenttia. Kokeilu osoitti, että vähennys oli vain 5 prosenttia.

Asiakkaat kuitenkin pitävät digiklinikoista. Tutkijat uskovat, että digiklinikat korvaavat tavallisia vastaanottoja enemmän tulevaisuudessa.

Asuntolainat

Sitten asuntolainasta.

Suomen Pankki sanoo, että asuntolainojen muutokset eivät lisää asuntokauppaa nopeasti.

Hallitus esimerkiksi pidensi asunto- ja taloyhtiölainojen enimmäisaikaa 40 vuoteen.

Asuntokauppa on Suomessa ollut pitkään hiljaista. Asuntojen hinnat ovat laskeneet paljon.

Suomen Pankki arvioi, että muutokset eivät lisää asuntokauppaa nopeasti mutta nostavat asuntojen hintaa myöhemmin.

Sähköautopalot

Sitten autopaloista.

Pelastusopisto on alkanut kouluttaa sähköautopalojen sammuttamista.

Yhä useampi auto on sähköauto. Pelastusopisto arvioi, että sähköautojen palot yleistyvät.

Vielä nyt sähköautoja syttyy palamaan 6 -7 kertaa vuodessa. Sähköauton akun sammuttaminen on vaikeampaa kuin tavallisen auton.

Kun sähköauton akku syttyy, autoa voidaan jäähdyttää tai akkuun pannaan jäähdytysvettä. Kolmas keino on upottaa akku.

Pelastusopisto on alkanut kouluttaa sähköautopalojen sammuttamista.

Tässä harjoituksessa palava auto jäähdytetään ulkoapäin eli alta. Tarkoitus on estää kemiallisen reaktion leviäminen akkukennossa.

Vettä kuluu monta tuhatta litraa.

Sää

Vielä sääennuste.

Huomenna Itä-Suomessa sataa paljon vettä.

Muuallakin voi vähän sataa.

Lämpötila on sateessa noin 15 astetta ja auringonpaisteessa 20 astetta.