Selkouutiset | keskiviikko 20.5.2026
Putin Kiinassa. Näpistykset. Syrjintä. Sää
Venäjän ja Kiinan johtajat tapaavat Pekingissä
Ensin uutinen Venäjän ja Kiinan tapaamisesta.
Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee Kiinassa. Hän tapasi Kiinan presidentin Xi Jinpingin Pekingissä.
Presidentti Putin piti puheen. Hän sanoi, että Venäjän ja Kiinan suhteet ovat korkealla tasolla.
Presidentti Xi sanoi, että Kiina ja Venäjä ovat parantaneet luottamusta ja yhteistyötä. Hän sanoi, että maiden pitää auttaa toisiaan.
Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee Kiinassa.
Maat neuvottelevat etenkin kaupankäynnistä. Venäjä tarvitsee rahaa Kiinalta, koska Venäjän sota Ukrainassa on vienyt paljon rahaa.
Pienestä varkaudesta voi joutua oikeuteen
Sitten uutinen näpistyksistä eli pienistä varkauksista.
Helsingin käräjäoikeudessa käsitellään nyt paljon pieniä varkauksia.
Oikeudessa on ruuhkaa, koska Helsingin poliisi alkoi tutkia pieniä varkauksia. Aikaisemmin poliisi ei tutkinut varkauksia, jotka olivat tosi pieniä.
Nyt oikeuteen voi joutua, jos varastaa esimerkiksi suklaapatukan kaupasta.
Helsingin käräjäoikeudessa on ruuhkaa pienten varkauksien takia. Niihin menee paljon tuomareiden aikaa.
Helsingin käräjäoikeuden johtaja sanoo, että tilanne on turhauttava.
Oikeudessa on käsitelty esimerkiksi vesipullon varkautta. Pullo maksoi 50 senttiä.
Ulkomaalaistaustaiset nuoret kokevat usein syrjintää
Lopuksi uutinen nuorten syrjinnästä.
Ulkomaalaistaustaiset nuoret kertovat kyselyssä, että heitä syrjitään enemmän kuin ennen.
Yläkoululaiset nuoret vastasivat kouluterveyskyselyyn, jonka tekee Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Kyselyssä puolet ulkomaalaistaustaisista nuorista kertoi, että he ovat kokeneet syrjintää koulussa ja vapaa-ajalla.
Ali Ridhwan muutti Helsingistä Lahteen. Hän kertoo, että Helsingissä oli enemmän syrjintää:
- Mun mielestä mun koulussa on ihan fine. Ei mua ole yhtään kiusattu eikä syrjitty.
- Lahessa on ollut parempaa kuin vaikka Helsingissä. Olin Helsingissä ja kyllä mua kiusattiin siellä, mutta Lahessa on kyllä parempi.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Huomenna aurinko paistaa, mutta välillä on myös pilvistä.
Itä-Suomessa voi sataa vähän vettä.
Lämpötila on noin 20 astetta.