Selkouutiset | tiistai 19.5.2026
Rakennusala. Tuottavuus. Perinnesuutari. Sääennuste.
Hyväksikäyttö rakennusalalla
Aluksi uutinen väärinkäytöksistä rakennusalalla.
Helsingin kaupungin rakennustyömaalla on käytetty hyväksi työntekijöitä.
Monille ulkomaalaisille työntekijöille ei ole maksettu kaikkia palkkoja.
Työmaalla on toiminut yli 100 firmaa. Siksi ongelmia on ollut vaikea huomata.
Työmaa on iso remonttikohde Helsingin Pasilassa.
Helsingin kaupunki selvittää nyt tilannetta. Kaksi firmaa on jo poistettu työmaalta.
Helsingin kaupungin rakennustyömaalla on käytetty hyväksi työntekijöitä.
Rakennusliiton vanhempi asiantuntija Toni Malmström sanoo, että ongelmat ovat yleisiä.
Melkein 50 prosentilla työmaista on ongelmia palkoissa ja työehdoissa.
(Toni Malmström) ”Se on valtavan yleistä ja tosi vaikea, se on piilotettuna pitkin aliurakointiketjuja. Siihen on tosi vaikea puuttua. ”
Työn tuottavuus
Nyt uutinen työn tuottavuudesta.
Työn tuottavuus ei ole kasvanut Suomessa melkein 20 vuoteen.
Työntekijöiden osaaminen vanhenee nopeasti.
Näin kertoo Työtehoseuran kysely.
Työtehoseuran toimitusjohtaja Teemu Hassinen moittii hallitusta siitä, että hallitus lopetti aikuiskoulutustuen.
Tuki auttoi työntekijöitä oppimaan uutta ja paransi Suomen taloutta.
Työn tuottavuus ei ole kasvanut Suomessa melkein 20 vuoteen.
Hassinen sanoo, että Suomi tarvitsee koulutusta ja ahkeria työntekijöitä.
Taidesuutari
Lopuksi uutinen taidesuutarista.
Suutari Hanna Piipponen yhdistää taiteen ja käsityön.
Piipponen tekee perinteisiä kenkiä Tuupovaarassa Itä-Suomessa.
Kengissä on perinteiset kippurakärjet, mutta Piipponen uudistaa kenkiä. Hän koristelee kenkiä esimerkiksi puupiirroskuvioilla.
Piipponen sanoo, että hänellä on unelmatyö.
Piipposen kengät tunnetaan ulkomailla.
Niitä ostetaan esimerkiksi Kanadassa ja Australiassa.
USA:lainen ohjaaja tekee Piipposesta myös elokuvan.
Suutari Hanna Piipponen tekee perinteisistä kengistä taidetta.
Piipposen kengistä tulee kesällä näyttely Tampereelle ja Joensuuhun.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää on vaihtelevaa.
Pohjoisessa sataa ja ukkostaa, muualla on poutaisempaa.
Idässä on hellettä eli lämpötila on yli 25 astetta.
Muualla on viileämpää.