Selkouutiset | maanantai 18.5.2026
Droonitorjunta. Lehmien päästöt. Euroviisut. Sääennuste.
Droonien torjuminen
Aluksi uutinen turvallisuuspolitiikasta.
Suomi tarvitsee ohjeet droonitorjuntaan. Näin sanoo asiantuntija.
Suomessa keskustellaan droonien torjunnasta, koska Ukrainan drooneja on tullut vahingossa myös Suomea kohti.
Euroopan hybridiosaamiskeskuksesta johtaja Jukka Savolainen sanoo, että droonien torjumiseen tarvitaan ohjeet.
Droonit ovat uusi asia. Niistä ei ole vielä ohjeita laissa.
Savolainen arvioi, että drooni voidaan torjua myös Suomen aluevesien ulkopuolella, koska droonissa ei ole ihmisiä.
Eduskunnan puolustusvaliokunta kokoontuu tiistaina. Se keskustelee drooneista ja vaaratiedottamisesta.
Vaaratiedottamista drooneista halutaan parantaa Suomessa.
Lehmien päästöt
Nyt uutinen lehmien päästöistä ja jalostamisesta.
Suomalaisten lehmien metaanipäästöt ovat vähentyneet paljon.
Suurin syy on se, että lehmät käyttävät rehua tehokkaammin kuin ennen.
Lehmä tuottaa hyvin maitoa, vaikka se syö vähemmän kuin ennen.
Jalostusasiantuntija Johanna Aro kertoo, että lehmistä voidaan jalostaa vähäpäästöisempiä.
Kun lehmän rehunsyönti vähenee, myös lehmän päästöt vähenevät.
Suomalaisten lehmien metaanipäästöt ovat vähentyneet paljon.
Uudet tutkimukset kertovat, että lehmien päästöt ovat vähentyneet melkein 30 prosenttia 35 vuoden aikana.
Myös lehmien terveys parantuu, kun lehmät käyttävät rehun tehokkaasti.
Tiloilla säästyy myös rahaa, kun rehun kulutus pienenee.
Euroviisut
Lopuksi uutinen euroviisuista.
Suomi tuli euroviisuissa sijalle kuusi (6).
Suomen kappale oli Liekinheitin. Sen esittivät laulaja Pete Parkkonen ja viulisti Linda Lampenius.
Suomi oli euroviisujen ennakkosuosikki. Ennusteet kertoivat, että Suomi voi voittaa euroviisut.
Suomi kuitenkin tuli euroviisuissa sijalle kuusi.
Euroviisut voitti Bulgarian kappale ”Bangaranga”. Bulgarialle voitto oli iso yllätys.
Euroviisut on tosi suosittu ohjelma. Sitä katsoi noin 2,6 miljoonaa suomalaista.
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina sää on vaihtelevaa. Osassa maata sataa ja voi ukkostaa. Lapissa ja idässä on poutaa.
Idässä lämpötila voi nousta yli 25 asteeseen.