Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | perjantai 15.5.2026

Droonivaroitus. Erityislapsen koulupaikka. Vaatevalmistus. Sääennuste.

Droonivaroitus perjantaina aamulla

Aluksi uutinen droonivaroituksesta Suomessa.

Uudellamaalla Etelä-Suomessa annettiin perjantaina aamulla droonivaroitus.

Droonivaroitus annettiin noin kello 4 aamulla ja se päättyi noin kello 7.

Pääministeri ja viranomaiset pitivät asiasta tiedotustilaisuuden aamupäivällä.

Suomen armeija sai yöllä varoituksen, että Etelä-Suomeen voi tulla sotilasdrooneja, joissa on räjähde.

Vaarallinen alue oli Helsingin ja Porvoon välillä.

Siksi ihmisille annettiin ohje, että pitää pysyä sisällä. Lentoliikenne keskeytettiin. Vain armeijan hävittäjät olivat ilmassa.

Uudellamaalla Etelä-Suomessa annettiin perjantaina aamulla droonivaroitus.

Drooneja ei kuitenkaan tullut Suomen alueelle. Vaara meni ohi.

Erityislapsen koulupaikka

Nyt uutinen erityislapsen koulupaikasta.

Seitsemänvuotias erityislapsi oli ilman koulupaikkaa yli 4 kuukautta Espoossa.

Äiti Marie muutti Espooseen tammikuussa kahden lapsen kanssa.

Hän haki erityislapselle heti paikkaa koulusta, mutta kunta ei löytänyt sopivaa luokkaa.

Lapsi sai koulupaikan vasta nyt toukokuussa, kun lukuvuosi on jo melkein loppu.

Seitsemänvuotias erityislapsi oli ilman koulupaikkaa yli 4 kuukautta Espoossa.

Vammaisten järjestön Kynnys ry:n toiminnanjohtaja Veera Florica-Rajala sanoo, että kunnan pitää antaa koulupaikka heti myös erityislapselle.

Espoon kaupunki kertoo, että näin pitkät viiveet ovat harvinaisia.

Vaatevalmistus Suomessa

Lopuksi uutinen vaatevalmistuksesta Suomessa.

Yrittäjä Marleena Lehtonen valmistaa vaatteita Helsingissä.

Kaikki vaatteet ommellaan Suomessa, vaikka ompelu on kalliimpaa kuin ulkomailla.

Esimerkiksi mekon ompelu maksaa Suomessa 39 euroa ja Virossa 15 euroa.

Lehtonen ostaa Italiasta luksusvaatemerkkien ylijäämäsilkkiä.

Lehtonen sanoo, että kotimainen työ on tärkeää, vaikka tuloja jää vähän.

Marleena Lehtonen haluaa näyttää, että vaatteita voi edelleen tehdä Suomessa.

Lauantain sää

Vielä sääennuste.

Lauantaina sää on vaihtelevaa.

Suuressa osassa maata sataa vettä.

Idässä vettä voi sataa paljon.

Sateisilla alueilla lämpötila jää noin 10 asteeseen.