Selkouutiset | tiistai 12.5.2026
Koulujen kännykkäkielto. Uudet ylioppilaat. Lapsilisä. Euroviisut. Keskiviikon sää.
Koulujen kännykkäkielto
Aluksi uutinen koulujen kännykkäkiellosta.
Lähes puolet yläkouluista on kieltänyt kännykät myös välitunnilla.
Tämä käy ilmi THL:n selvityksestä.
Kännykät kiellettiin kokonaan oppitunnilla viime syksynä. Koulut päättävät itse, onko kielto voimassa myös ruoka- ja välitunnilla.
Tampereen Linnainmaan koulussa ei saa käyttää kännykkää välitunnilla. Oppilaat sanovat, että muutos on hyvä. Nyt välitunnilla jutellaan, tehdään läksyjä, pelataan korttia tai urheillaan.
Puolet yläkouluista toimii nyt ilman kännykkää.
Alakouluissa kännykät on kielletty lähes jokaisessa koulussa myös välitunnilla.
Uudet ylioppilaat
Sitten aiheena ovat ylioppilaat.
Kevään ylioppilaskirjoitusten tulokset on julkistettu.
Ylioppilaita valmistuu yli 26 000. Se on yli 1 000 enemmän kuin vuosi sitten.
Paras uusi ylioppilas sai 14 laudaturia.
Uusien ylioppilaiden nimet löytyvät osoitteesta yle.fi.
Lapsilisä
Seuraavaksi aiheena on lapsilisä.
Lapsilisään ehdotetaan isoja muutoksia.
Hallitus tilasi selvityksen siitä, miten lapsilisää voidaan uudistaa.
Työryhmä ehdottaa, että lapsilisä on jatkossa aina 100 euroa kuukaudessa. Korotuksia ei makseta, jos lapsia on monta tai vanhempi on yksinhuoltaja.
Lapsilisään ehdotetaan suuria uudistuksia.
Päätöksen muutoksesta tekee ehkä seuraava hallitus.
Euroviisut
Lopuksi uutinen Euroviisuista.
Suomi kilpailee illalla Euroviisujen ensimmäisessä semifinaalissa.
Suomen edustajat ovat Linda Lampenius ja Pete Parkkonen.
Euroviisut järjestetään tänä vuonna Wienissä, Itävallassa.
Semifinaalista pääsee jatkoon 10 maata. Finaali on lauantaina.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona sää on isossa osassa maata sateinen.
Aurinkoisinta on Lapissa ja paikoin maan itäosassa.
Sää on lämmintä. Lämpötila kohoaa maan keskiosassa paikoin 20 asteeseen. Muualla lämpötila on noin 15 astetta.