Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 10.5.2026

Hantavirus. Mielenosoitukset. Voitonpäivä. Jääkiekko.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Hantavirus

Etualalla kuvassa näkyy valkoinen matkustaja-alus satamassa.

Avaa kuvien katselu

Kuva: AOP

Ensin uutisen aiheena on hantavirus.

Maailmassa on vahvistettu tähän mennessä 6 tapausta, joissa ihminen on saanut hantaviruksen. 3 ihmistä on kuollut hantavirukseen. Kaikki tapaukset liittyvät hollantilaiseen laivaan, joka purjehti Atlantin valtamerellä. Alus pysähtyi saarille. Matkan varrella matkustajia ja miehistön jäseniä sairastui.

Hantavirukselle on ehkä altistunut 2 suomalaista ihmistä. He olivat lentokoneessa, jossa 1 sairastunut ihminen oli lyhyen aikaa.

Hantavirus on tauti, jota esimerkiksi rotat ja myyrät levittävät. Maailman terveysjärjestö sanoo, että hantavirus ei tartu helposti ihmisestä ihmiseen.

Mielenosoitukset

Sinimustan liikkeen vappumarssi Tampereen keskustassa 2026.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jani Aarnio / Yle

Poliisi tutkii pahoinpitelyjä, jotka tapahtuivat vappuna äärioikeistolaisen Sinimustan liikkeen tapahtumassa Tampereella.

Sinimustan liikkeen mielenosoittajat pahoinpitelivät nuoren naisen, joka vastusti mielenosoitusta. Monella äärioikeiston mielenosoittajalla oli kasvoilla naamio. Siksi poliisi ei ole tunnistanut pahoinpitelyn tekijöitä.

Tampereen mielenosoituksessa sattui myös 2 muuta pahoinpitelyä, joita poliisi tutkii.

Tampereen tapahtumien jälkeen on keskusteltu siitä, saako mielenosoittaja pitää kasvoilla naamiota.

Pääministeri Petteri Orpo kannattaa naamiokieltoa mielenosoituksissa.

Voitonpäivä

Venäläissotilaat marssivat voitonpäivän paraatissa Moskovassa.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Maxim Shipenkov / EPA

Nyt uutinen ulkomailta.

Venäjällä juhlittiin viikonloppuna voitonpäivää. Voitonpäivänä Venäjällä juhlitaan voittoa natsi-Saksasta 2. maailmansodassa.

Moskovassa ei ollut voitonpäivänä isoja juhlia. Venäjä pelkäsi, että Ukraina iskee Moskovaan drooneilla.

USA:n presidentti ehdotti, että Venäjä ja Ukraina sopivat tulitauon 3 päivän ajaksi. Venäjä ja Ukraina suostuivat tähän. Venäjä ei luvannut jatkaa tulitaukoa 3 päivän jälkeen. Ukraina sanoo, että Venäjä on rikkonut tulitaukoa.

Jääkiekko

KooKoon kannattajat tuulettamassa.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Tomi Hänninen

Seuraavaksi urheilua. Jääkiekon SM-liigassa pelataan finaaleja. Finaaleissa pelaavat Tampereen Tappara ja Kookoo Kouvolasta. Kookoo johtaa finaalisarjaa 3-2. Suomen mestaruuteen tarvitaan 4 voittoa. Seuraava peli on huomenna maanantaina Kouvolassa.

Jääkiekon MM-kisat alkavat ensi viikolla Sveitsissä. Suomen joukkueen 1. ottelu on perjantaina Saksaa vastaan.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Kuulemiin!