Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 9.5.2026

Naamiot mielenosoituksissa.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Tällä viikolla on keskusteltu paljon mielenosoituksista. Tampereella oli vappuna äärioikeistolaisen Sinimustan liikkeen mielenosoitus. Poliisi tutkii pahoinpitelyjä, jotka tapahtuivat tapahtuman aikana. Poliisi ei ole tunnistanut kaikkia pahoinpitelyjen tekijöitä, koska mielenosoittajilla oli kasvoilla naamio.

Kerromme nyt aiheesta lisää.

Äärioikeiston mielenosoitus Tampereella

mustiin asuihin ja naamioihin pukeutuneet miehet ympäröivät polvillaan kadulla olevaa naista.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Ilkka Loikkanen

Poliisi tutkii pahoinpitelyjä, jotka tapahtuivat äärioikeistolaisen Sinimustan liikkeen tapahtumassa. Tapahtuma oli vappuna Tampereella.

Sinimustan liikkeen mielenosoittajat pahoinpitelivät nuoren naisen, joka vastusti mielenosoitusta. Monella äärioikeiston mielenosoittajalla oli kasvoilla naamio. Siksi poliisi ei ole tunnistanut pahoinpitelyn tekijöitä.

Tampereen mielenosoituksessa sattui myös 2 muuta pahoinpitelyä, joita poliisi tutkii. Poliisi on ottanut kiinni 7 ihmistä.

Poliitikot naamiokiellosta

Sinimustan liikkeen vappumarssi Tampereen keskustassa 2026.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jani Aarnio / Yle

Tampereen tapahtumien jälkeen on keskusteltu siitä, saako mielenosoittaja pitää kasvoilla naamiota.

Pääministeri Petteri Orpo kannattaa naamiokieltoa mielenosoituksissa. Kokoomuslainen Orpo sanoo, että hallitus ei ole tehnyt vielä päätöksiä.

Hallituspuolue perussuomalaiset haluaa, että naamiot kielletään kokonaan. Perussuomalainen sisäministeri Mari Rantanen sanoo, että kasvojen peittäminen pitää kieltää aina julkisilla paikoilla.

Poliisi naamiokiellosta

Sinimustan liikkeen vappumarssi Tampereen keskustassa 2026.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jani Aarnio / Yle

Poliisin mielestä naamioita ei tarvitse kieltää mielenosoituksissa. Poliisitarkastaja Konsta Arvelin sanoo, että nykyinen laki on tarpeeksi hyvä.

Laki sanoo, että julkisella paikalla ei saa käyttää naamiota, jos tarkoituksena on väkivalta.

Poliisitarkastaja Arvelinin mielestä kasvojen peittäminen voi joskus olla ihmisen perusoikeus. Ihmiselle voi olla tärkeää, että häntä ei tunnisteta esimerkiksi mielenosoituksessa.

Kertaus

Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Poliisi tutkii pahoinpitelyjä, jotka tapahtuivat äärioikeiston mielenosoituksessa Tampereella. Mielenosoittajilla oli naamio, joka peitti kasvot. Moni poliitikko kannattaa lakimuutosta, joka kieltää naamiot mielenosoituksissa.

Tässä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Kuulemiin!