Selkouutiset | perjantai 8.5.2025
Frank-Walter Steinmeier. Vesi. Valkoposkihanhet. Sääennuste.
Saksan presidentin vierailu Suomessa
Aluksi uutinen Suomen ja Saksan presidenttien tapaamisesta.
Saksan liittopresidentti Frank-Walter Steinmeier vieraili torstaina Suomessa.
Hän tapasi presidentti Alexander Stubbin presidentinlinnassa.
Myös presidenttien puolisot olivat mukana.
Presidentit keskustelivat Euroopan puolustuksesta ja Natosta.
USA kertoi viime viikolla, että se vähentää sotilaiden määrää Euroopassa.
Stubb ja Steinmeier uskovat kuitenkin, että USA tarvitsee tukikohtia Euroopassa myös jatkossa.
Saksan presidentti Steinmeier vieraili torstaina Suomessa.
Presidentit sanoivat, että on oikein jakaa Naton kulut tasaisemmin kuin nyt.
Tavoite on, että Eurooppa ja USA maksavat puolustuksesta yhtä paljon.
Vesi
Nyt uutinen vedestä.
Vesien pinnat ovat laskeneet monin paikoin Suomessa.
Syy on se, että sateet ovat vähentyneet.
Pohjois-Savossa Joroisissa vesilaitos on pyytänyt, että ihmiset säästävät vettä.
Matala pohjavesi voi vaikeuttaa myös kasvintuotantoa, jos kesällä ei sada tarpeeksi. Ongelmia voi tulla myös muualla Suomessa.
Vesien pinnat ovat laskeneet monin paikoin Suomessa.
Alhaisia vedenpintoja on myös Lapissa.
Esimerkiksi Kemijärven pinta on ollut monta viikkoa matalalla.
Matalan veden takia Kemijoen vesivoimala on vähentänyt juoksutusta, että järveen saadaan vettä.
Valkoposkihanhet
Lopuksi luontouutinen.
Suomessa on nyt enemmän valkoposkihanhia kuin koskaan aikaisemmin.
Suomessa on tällä hetkellä yli 500 000 hanhea.
Suurin osa hanhista on nyt Pohjois-Karjalassa. Siellä on yli 200 000 hanhea.
Myös Pohjois-Savossa on kymmeniä tuhansia hanhia.
Valkoposkihanhien muutto alkoi vappuna.
Suomessa on tällä hetkellä yli 500 000 valkoposkihanhea.
Noin puolet kaikista tämän lajin hanhista on nyt Suomessa.
Lauantain sää
Vielä sääennuste.
Lauantaina on poutaa, eli ei sada.
Pilviä on kuitenkin paljon.
Erityisen paljon pilviä on pohjoisessa.
Etelässä aurinko paistaa välillä.
Lämpötila on etelässä noin 15 astetta, pohjoisessa noin 10 astetta.