Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 7.5.2026

Puoluekannatus. Sotilasteknologia. Kaivokatu. Sääennuste.

Puoluekannatus

Aluksi uutinen politiikasta.

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Neljän puolueen kärki on pysynyt ennallaan.

Suosituin puolue on edelleen SDP. SDP:n kannatus on laskenut hieman.

SDP:tä kannattaa melkein 24 prosenttia suomalaisista.

SDP on oppositiopuolue eli se ei ole hallituksessa.

Toiseksi suosituin puolue on kokoomus.

Sen kannatus on melkein 18 prosenttia.

Kokoomus on hallituksessa ja myös pääministeri Petteri Orpo on kokoomuksesta.

Kokoomuksen kannatuksen lasku on pysähtynyt.

Neljän suosituimman puolueen kärki on ennallaan Ylen kyselyssä.

Kolmanneksi suosituin puolue on oppositiopuolue keskusta.

Ja neljänneksi suosituin puolue on hallituspuolue perussuomalaiset.

Keskustan kannatus on laskenut hieman ja perussuomalaisten kannatus on noussut hieman.

Sotilasteknologia ja yliopistot

Nyt uutinen sotilasteknologian kehittämisestä Suomessa.

Suomalaisten yliopistojen keksinnöt kiinnostavat nyt puolustusteollisuutta enemmän kuin koskaan ennen.

Keksinnöille saa nyt helposti rahoitusta, jos ne sopivat sotakäyttöön.

Esimerkiksi Aalto-yliopistosta on tullut uusia firmoja, jotka tekevät tällaista teknologiaa.

Yksi tällainen firma on Metaktik. Se on kehittänyt taipuisan antennin, jota voidaan käyttää esimerkiksi drooneissa.

Toinen firma on Agate Sensors. Se valmistaa siruja, joiden avulla kone näkee tarkemmin kuin ennen.

Suomalaisten yliopistojen keksinnöt kiinnostavat nyt puolustusteollisuutta enemmän kuin koskaan ennen.

Asiantuntijat sanovat, että puolustukseen sijoitetaan nyt enemmän rahaa kuin ennen.

Helsingin Kaivokadun muutos

Lopuksi uutinen Helsingin kaupunkisuunnittelusta.

Helsingin kaupunginvaltuusto teki keskiviikkona illalla ison päätöksen.

Kaivokadun alue Helsingin keskustassa suljetaan autoilta.

Alue varataan kävelijöille, pyöräilijöille ja raitiovaunuille. Alueelle tulee uusia puita ja pensaita.

Muutos valmistuu ehkä 2030-luvulla.

Kaivokadun alue Helsingin keskustassa suljetaan autoilta.

Muutos on iso. Autojen pitää siirtyä ajamaan Esplanadin puiston kautta.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina sää lämpenee.

Etelässä ja maan keskiosissa paistaa aurinko.

Pohjoisessa pilvisyys vaihtelee ja paikoin voi sataa vähän vettä.