Selkouutiset | keskiviikko 6.5.2026
Naamioituminen. Digiperinnöt. Mustikka. Torstain sää.
Naamioituminen mielenosoituksissa
Aluksi uutinen naamioitumisesta.
Suomessa on alkanut keskustelu naamioitumisesta mielenosoituksissa.
Syy on äärioikeiston vappumarssi Tampereella. Naamioituneet mielenosoittajat pahoinpitelivät vastamielenosoittajan.
Naamioiden takia pahoinpitelijöitä ei voida tunnistaa.
Suomessa keskustellaan nyt siitä pitääkö naamioituminen kieltää.
Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että hän kannattaa naamiokieltoa mielenosoituksissa.
Sisäministeri Mari Rantanen sanoo, että kasvojen peittäminen pitää kieltää aina julkisilla paikoilla.
Poliisitarkastaja Konsta Arvelin sanoo, että naamioitumista ei tarvitse kieltää kokonaan. Riittää, jos helpotetaan poliisin oikeutta määrätä naamiot pois.
Digiperinnöt
Nyt uutinen perinnöistä ja digitaalisesta omaisuudesta.
Monet perintöasiat vaikeutuvat, kun yhteiskunta digitalisoituu.
Monilla suomalaisilla on digitaalista omaisuutta, esimerkiksi kryptovaluuttaa.
Asianajaja Ilona Piironen hoitaa perintöasioita.
Hän kertoo, että perillisten on vaikea löytää ja hallita digitaalisia omaisuuksia.
Siksi digitaalisesta omaisuudesta on hyvä jättää tarkat tiedot omaisille.
Monet perintöasiat vaikeutuvat, kun yhteiskunta digitalisoituu.
Digitaalinen omistaminen lisääntyy.
Verohallinto muistuttaa, että myös kryptovaluutat ovat perintöä, josta pitää maksaa perintövero.
Mustikan kasvitauti
Lopuksi uutinen kasvitaudista.
Mustikoihin on levinnyt Suomessa uusi kasvitauti. Taudin nimi on mustikanlaikkupikari.
Biologi Jouni Issakainen tutkii mustikanvarpuja. Hän kerää sairastuneita lehtiä tutkimuslaatikkoon.
Mustikanlaikkupikarista tehtiin viime kesänä 400 havaintoa eri puolilta Suomea.
Tauti tuhoaa mustikan latvat ja vähentää mustikan satoa.
Tauti ei ole vaarallinen ihmiselle.
Mustikoihin on levinnyt Suomessa uusi kasvitauti, mustikanlaikkupikari.
Tutkijat pyytävät havaintoja taudista. Niitä voi ilmoittaa netissä laji.fi-palveluun.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Torstaina aurinko paistaa etelässä ja idässä.
Lännessä ja pohjoisessa pilvisyys vaihtelee.
Pohjoisessa sataa paikoin vähän vettä.