Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 5.5.2026

Sotilasdroonit. Sairauskuluvakuutus. Saimaa. Keskiviikon sää.

Sotilasdroonit (lennokit)

Aluksi uutinen sotilasdrooneista eli lennokeista.

Suomi ei yrittänyt ampua sunnuntaina sotilasdrooneja alas.

Kaakkois-Suomessa havaittiin sunnuntaina kaksi droonia, jotka lensivät Venäjälle. Ne olivat ehkä Ukrainan drooneja.

Puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo, että Suomi ei ampunut niitä alas.

Syy on arvio vaarasta.

Lennokit lensivät lähellä Venäjän rajaa ja rajan suuntaisesti.

Suomi ei halua, että Suomen ammuksia lentää Venäjän puolelle.

Siksi Suomi ei ampunut drooneja.

(Puolustusministeri Antti Häkkänen:) ”Ne on menny hyvin rajan myötäisesti. Ne on tunnistettu drooneiksi, ja siinä tilanteessa on tehty arvio, että niitä ei ole pudotettu.”

Rauhan aikana Suomi ei voi torjua lennokkeja rajalla tai toisen valtion ilmatilassa.

Sairauskuluvakuutukset

Nyt uutinen sairausvakuutuksista.

Yksityisten sairauskuluvakuutusten suosio kasvaa.

Melkein 25 prosentilla suomalaisista on vakuutus, jolla voi päästä yksityiselle lääkärille.

Päivi Elläniemellä on ollut sairausvakuutus yli 30 vuotta.

Elläniemi kertoo, että hän käy harvoin terveyskeskuksessa. Hän käyttää pääasiassa yksityisiä terveyspalveluja.

Yksityisten sairauskuluvakuutusten suosio kasvaa.

Monet suomalaiset eivät luota siihen, että julkisesta terveydenhuollosta saa nopeasti hoitoa.

Vakuutusyhtiöt ovat huolissaan tilanteesta.

Lähitapiolan kehitysjohtaja Laura Miettunen sanoo, että vakuutusten käyttö on lisääntynyt ja yksityiset lääkärimaksut ovat kallistuneet.

Siksi sairauskuluvakuutukset ovat vakuutusyhtiöille usein tappiollisia.

Saimaan vedenkorkeus

Lopuksi uutinen vedenkorkeudesta Saimaalla.

Saimaan vesi on nyt matalalla. Vedenpinta voi laskea vielä kymmeniä senttejä.

Matala vesi vaikeuttaa laivojen ja veneiden liikennettä.

Sisävesilaivat eivät ehkä voi ajaa kesällä kaikilla tutuilla reiteillä, jos vesi on liian matalaa.

Saimaan vesi on nyt matalalla.

Veneilijöille matala vesi on hankala, kun laiturit ovat korkealla.

Myös potkurit ja peräsimet ovat vaarassa, jos vesi on matalaa laiturin lähellä.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona etelässä paistaa aurinko.

Lämpötila on vähän yli 10 astetta.

Suomen keskellä voi sataa vettä ja räntää.

Pohjoisessa on kylmempää.