Selkouutiset | maanantai 4.5.2026
Sotilaslennokit. Turvapaikanhakijat. Timo Sarpaneva. Tiistain sää.
Sotilaslennokit
Aluksi uutinen sotilaslennokeista.
Suomessa havaittiin sunnuntaina kaksi sotilaslennokkia.
Ne lensivät Kaakkois-Suomessa Virolahdella ja saaristossa meren yläpuolella.
Suomen ilmavoimien hävittäjät seurasivat lennokkeja pitkään.
Monet suomalaiset heräsivät yöllä hävittäjien ääneen.
Suomessa havaittiin sunnuntaina kaksi sotilaslennokkia.
Ne lensivät Venäjän suuntaan.
Lennokit olivat ehkä Ukrainan lennokkeja, jotka lensivät Venäjälle.
Pääministeri Petteri Orpo sanoo, että Suomi tukee Ukrainaa, mutta Suomi ei kuitenkaan hyväksy sitä, että Suomen ilmatilaan tulee sotilaslennokkeja.
Turvapaikanhakijat tietolähteenä
Nyt uutinen turvapaikanhakijoista tietolähteinä.
Suomen viranomaiset ovat käyttäneet turvapaikanhakijoita tietolähteinä.
Viranomaiset ovat halunneet tietoa siirtolaisten tilanteesta Venäjällä.
Yle on haastatellut venäläistä miestä, joka auttoi rajavartiolaitosta. Mies kertoi asioita yli puolen vuoden ajan.
Nyt viranomaiset ovat lopettaneet yhteistyön miehen kanssa.
Miehen turvapaikkahakemus on hylätty. Hänet voidaan palauttaa Venäjälle.
Suomen viranomaiset ovat käyttäneet turvapaikanhakijoita tietolähteinä.
Pakolaisneuvonta ry:n juristi Pargol Miraftabi sanoo, että toiminta on ongelmallista. On iso ongelma, jos tietolähteen turvallisuutta ei taata.
Rajavartiolaitos sanoo, että se ei ole rikkonut lakia.
Timo Sarpanevan juhlanäyttely
Lopuksi kulttuuriuutinen.
Suomen Lasimuseossa on avattu Timo Sarpanevan juhlanäyttely.
Sarpaneva oli kuuluisa suomalainen lasitaiteilija ja muotoilija. Hänet tunnetaan myös ulkomailla.
Sarpaneva teki käyttöesineitä, taidelasia ja grafiikkaa.
Monissa Sarpanevan lasiesineissä on kuplia.
Sarpanevan syntymästä on kulunut tänä vuonna 100 vuotta. Sarpanevan kuolemasta on kulunut 20 vuotta.
Lasimuseossa Riihimäellä on avattu Timo Sarpanevan juhlanäyttely.
Näyttelyssä esitellään myös lasinpuhallusta ja muuta käsityötä.
Tiistain sää
Vielä sääennuste.
Tiistaina pohjoisessa sataa vettä, räntää ja lunta.
Ajokeli on huono.
Tuuli on puuskaista.
Etelässä on puolipilvistä. Välillä voi sataa vähän.