Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 3.5.2026

Vappu. Järjestöjen tuki. Auer ja Ihle todettiin käräjäoikeudessa syyttömiksi. Aurinkovoima.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Vappu ja poliittiset puheet

Väkijoukko ylioppilaslakeissa Kaivopuistossa.

Avaa kuvien katselu

Vappua juhlittiin perinteisesti esimerkiksi Helsingin Ullanlinnanmäellä. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Perjantaina vietettiin vapunpäivää. Vappu on työväen, opiskelijoiden ja kevään juhla. Vappuna poliittiset puolueet pitävät puheita.

Monet oppositiopuolueiden puheenjohtajat arvostelivat Petteri Orpon hallitusta.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman sanoi, että hallituksen talouspolitiikka on epäonnistunut.

Vasemmistoliiton Minja Koskela syytti hallitusta työttömyyden ja eriarvoisuuden kasvusta.

Vihreiden Sofia Virta sanoi, että hallituksen uudet leikkaukset osuvat samoihin perheisiin.

Keskustan Antti Kaikkonen sanoi, että Suomessa on nyt paljon työttömiä verrattuna muihin EU-maihin.

Hallituspuolueiden ministerit puolustivat hallituksen toimia.

Kokoomuksen työministeri Matias Marttinen sanoi, että uudistukset auttavat pienituloisia yrittäjiä.

Perussuomalaisten liikenneministeri Lulu Ranne kehui hallituksen kasvutoimia ja yrittäjien eläkeuudistusta.

Hallitus leikkaa järjestöjen tukia

Nainen pitää kädessään kylttiä, jossa lukee "Leikkauslistalla: äitien vertaistuki".

Avaa kuvien katselu

Sote-järjestöjen Nyt riittää! -mielenosoitus Tampereella 20.4.2026. Kuva: Sanni Isomäki / Yle

Tällä viikolla on puhuttu paljon järjestöjen tuen vähentämisestä.

Moni järjestö voi joutua lopettamaan rahapulan takia.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt eli sote-järjestöt auttavat esimerkiksi köyhiä ja sairaita ihmisiä. Sote-järjestöt saavat rahaa valtiolta.

Nyt hallitus on päättänyt vähentää sote-järjestöjen rahoitusta yhteensä 190 miljoonaa euroa.

Auer ja Ihle todettiin syyttöiksi

 Anneli Auer ja Jens Ihle kävelevät ulkona.

Avaa kuvien katselu

Anneli Auer sekä Auerin entinen miesystävä Jens Ihle (ent. Kukka, oik.) palaavat Varsinais-Suomen käräjäoikeudesta viime lokakuussa. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Keskiviikkona saatiin päätös harvinaisessa rikosjutussa, joka koski vakavia seksuaalirikoksia.

Käräjäoikeus hylkäsi kaikki syytteet Anneli Aueria ja Jens Ihleä vastaan

Käräjäoikeus sanoi, että rikoksista lapsia kohtaan ei ollut todisteita.

Vuonna 2013 hovioikeus tuomitsi Auerin ja Ihlen vankilaan samoista seksuaalirikoksista. Auer ja Ihle olivat vankilassa monta vuotta. Auerin 3 lasta kertoi tuolloin rikoksista.

Nyt lapset ovat kertoneet, että he valehtelivat aikaisemmin ja että mitään rikoksia ei tapahtunut.

Uudesta tuomiosta voi vielä valittaa hovioikeuteen.

Aurinkovoima ylittää tuulivoiman

Aurinkovoimala jossa tuhansia aurinkopaneeleita. Taustalla näkyy myös tuulivoimaloita.

Avaa kuvien katselu

Aurinkovoimaa rakennetaan nyt ensimmäistä kertaa enemmän kuin tuulivoimaloita. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Sitten puhtaasta energiasta.

Suomeen rakennetaan ennätysmäärä aurinkovoimaa.

Tänä vuonna uutta aurinkovoimaa rakennetaan 500 megawattia. Se on lähes yhtä paljon kuin yhden Loviisan ydinvoimalayksikön teho.

Aurinkovoimaloita rakennetaan nyt ensimmäistä kertaa enemmän kuin tuulivoimaloita.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Kuulemiin!