Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 2.5.2026

Kotihoidon tuen ehtojen tiukennus

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Viikon aihe

Aiheena on tällä kertaa kotihoidon tuen ehtojen tiukennus.

Hallitus tekee uusia sääntöjä siihen, kuka voi saada tukea lapsen hoitamiseen kotona.

Suunnitelma on herättänyt keskustelua siitä, miten perheitä kohdellaan Suomessa.

Kerromme nyt lisää kotihoidon tuesta ja hallituksen uusista suunnitelmista.

2-vuotias lapsi leikkii hiekkalaatikolla.

Avaa kuvien katselu

Perhe voi saada kotihoidon tukea jos perhe hoitaa lasta kotona. Silloin lapsi ei käytä kunnan päivähoitopaikkaa. Kuva: Antti Laakso / Yle

Kotihoidon tuki

Kotihoidon tuki on rahaa, jota Kela maksaa lapsen vanhemmille.

Perhe voi saada kotihoidon tukea, jos alle 3-vuotiasta lasta hoidetaan kotona.

Tukea voidaan maksaa perheelle, joka ei käytä kunnan päivähoitopaikkaa.

Tällä hetkellä kotihoidontuki on vähän alle 380 euroa kuukaudessa.

Tuen saajien määrä vähenee koko ajan, koska lapsia syntyy vähemmän kuin ennen.

Viime vuonna tuen määrä väheni 12 prosenttia eli noin 10 000 perhettä.

Kolmen vuoden sääntö

Nyt hallitus haluaa tiukentaa kotihoidon tuen ehtoja.

Hallitus aikoo tiukentaa ehtoja niin, että molempien vanhempien pitää asua Suomessa tai Euroopassa kolme vuotta ennen kuin he voivat saada tukea.

Tarkoitus on, että maahanmuuttajat oppivat kieltä ja löytävät töitä nopeammin, kun vanhemmat menevät töihin nopeasti.

Tarkoitus on myös, että lapset oppivat nopeasti kieltä, kun he ovat päiväkodissa muiden lasten kanssa.

Asiantuntijat varoittavat, että muutos voi tulla kalliiksi valtiolle.

Jos kotihoito loppuu monelta perheeltä, päiväkoteihin tarvitaan nopeasti lisää paikkoja. Päivähoito maksaa kunnalle enemmän kuin kotihoidon tuki.

Kuvassa on ryhmä lapsia leikkimässä huoneessa, jossa on värikkäitä kuvia seinällä ja lattialla galaksikuviollinen matto.

Avaa kuvien katselu

Lapsia päiväkoti Säteessä Helsingin Kontulassa. (Tämän yksityisen päiväkodin on perustanut Rahmo Hassan, joka ohjaa lapsia kuvassa.) Kuva: Jussi Koivunoro / Yle

Tiukentamisen ongelmat

Maahanmuuttajaperheiden järjestö Familia ry arvostelee hallituksen suunnitelmaa.

Familia auttaa perheitä, joissa toinen vanhempi on kotoisin ulkomailta.

Järjestö sanoo, että uusi sääntö on huono myös Suomen kansalaisille.

Jos suomalainen perustaa perheen sellaisen ihmisen kanssa, joka tulee Euroopan ulkopuolelta, perhe voi jäädä ilman tukea.

Järjestö sanoo, että on pelottavaa, jos valtio kieltää tuen sen takia, kenen kanssa ihminen asuu.

Familia sanoo, että pelkkä tuen poistaminen ei auta ihmisiä löytämään töitä, jos työpaikkoja ei ole tarjolla.

Kaksi lasta kuvattuna ylhäältäpäin täyttämässä tehtäviä päiväkodissa.

Avaa kuvien katselu

Hallitus uskoo, että maahanmuuttajien lapset oppivat nopeammin kieltä, kun he ovat päiväkodissa muiden lasten kanssa. Kuva: Sakari Piippo / Yle

Kertaus

Viikon uutisen aihe oli kotihoidon tuen muutos.

Hallitus aikoo tiukentaa kotihoidon tukea.

Tarkoitus on, että tukea saa jatkossa vain, jos molemmat vanhemmat ovat asuneet Suomessa kolme vuotta.

Järjestö Familia ry sanoo, että uusi sääntö asettaa perheet eriarvoiseen asemaan.

Tämä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Tavataan taas, kuulemiin!