Selkouutiset | torstai 30.4.2026
Talouskatsaus. Naiset sijoittaa. Vappu. Sää
Ministeriö: Suomen talous heikkenee
Ensin uutinen Suomen taloudesta.
Rahaministeriö sanoo, että Suomen taloudella menee huonosti.
Suomen talous kasvaa tänä vuonna liian vähän. Talous kasvaa vain 0,6 prosenttia, sanoo rahaministeriön virkamies.
Iranin sota haittaa taloutta. Sodan takia esimerkiksi öljy on kallista.
Rahaministeriö sanoo, että suomalaiset eivät uskalla käyttää rahaa. Ihmiset laittavat rahat mielummin säästöön.
Suomen taloudella menee huonosti.
Rahaministeriö kertoi myös, että työtilanne pysyy huonona. Suomessa on jo yli 300 000 työtöntä. Työttöminä on yli 10 prosenttia Suomen työväestä.
Naiset sijoittavat entistä enemmän
Seuraavaksi uutinen rahojen sijoittamisesta.
Moni nainen sijoittaa rahaa eli ostaa osakkeita. Naiset ostavat osakkeita enemmän kuin ennen.
Tutkimus kertoo, että naiset ovat hyviä sijoittajia. Naiset saavat osakkeista usein enemmän rahaa kuin miehet. Rahaa voi tulla enemmän, koska naiset pitävät osakkeita pitkään.
Miehet myyvät osakkeita pois nopeammin kuin naiset. Silloin voi tulla enemmän erilaisia maksuja.
Naiset sijoittavat eli ostavat osakkeita enemmän kuin ennen.
Etenkin nuoret naiset ovat nyt kiinnostuneita sijoittamisesta.
Vappuaatto näkyy kaupungeissa
Lopuksi kerromme vielä vapusta.
Suomessa juhlitaan tänään vappuaattoa.
Vanha perinne on, että Helsingissä Mantan patsas saa ylioppilaslakin. Paikalla on jopa 80 000 ihmistä.
Myös muissa kaupungeissa on patsaita, jotka saavat vappuaattona ylioppilaslakin.
Huomenna vietetään vappupäivää. Vappu on vanha työväen juhla. Se on myös kevään ja opiskelijoiden juhla.
Moni kaupunkilainen lähtee vappupäivänä puistoon piknikille.
Perjantain sää
Vielä sääennuste.
Vappupäivä on huomenna poutainen eli ei sada.
Etelässä on tosi lämmintä ja aurinkoista.
Lämpötila on 10…20 astetta.