Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | keskiviikko 29.4.2026

Auerin tuomio. Viron presidentti. Järjestöjen rahat. Sää

Auerin ja Ihlen vakavat rikossyytteet hylättiin

Ensin uutinen erityisestä oikeudenkäynnistä Suomessa.

Käräjäoikeus hylkäsi tänään kaikki syytteet Anneli Auerin ja Jens Ihlen vakavista seksuaali- ja väkivaltarikoksista.

Käräjäoikeuden mukaan rikoksista ei ollut todisteita.

Vuonna 2013 hovioikeus tuomitsi Auerin ja Ihlen vankilaan samoista seksuaali- ja väkivaltarikoksista.

Rikoksista olivat kertoneet Auerin lapset. Auer ja Ihle olivat vankilassa monta vuotta.

Myöhemmin Auerin lapset kertoivat, että he olivat valehdelleet. Korkeinoikeus päätti purkaa Auerin ja Ihlen tuomion valehtelun takia.

Tapaus meni kuitenkin uudestaan oikeuteen.

Tänään käräjäoikeus hylkäsi kaikki syytteet Anneli Auerin ja Jens Ihlen vakavista rikoksista.

Uudesta tuomiosta voi vielä valittaa hovioikeuteen.

Viron presidentti vierailee Suomessa

Seuraavaksi uutinen Viron presidentin vierailusta Suomessa.

Viron presidentti Alar Karis vierailee Suomessa. Hän keskusteli eilen Suomen presidentin Alexander Stubbin kanssa Venäjän uhasta.

Viron presidentti Karis haluaa, että Suomi ja Viro kehittävät lennokki- eli droonipuolustusta yhdessä.

Presidentit puhuivat myös Ukrainasta.

Molemmat presidentit sanoivat, että myös Ukrainan pitää päästä mukaan sotilasliitto Natoon.

Viron presidentti Alar Karis vierailee Suomessa kaksi päivää.

Moni järjestö on huolissaan rahasta

Sitten uutinen sote-järjestöistä.

Moni järjestö voi joutua lopettamaan rahapulan takia.

Sosiaali- ja terveysalan järjestöt eli sote-järjestöt auttavat esimerkiksi köyhiä ja sairaita ihmisiä. Sote-järjestöt saavat raha-apua valtiolta.

Hallitus on päättänyt vähentää sote-järjestöjen raha-apua. Raha-apu vähenee yhteensä 190 miljoonaa euroa.

Moni sote-järjestö joutuu lopettamaan toiminnan, jos niiden raha-apu loppuu.

Esimerkiksi Tampereen Nuorisoasunnot voi joutua lopettamaan koko toiminnan. Se on tarjonnut vuokra-asuntoja myös niille, joilla on luottohäiriömerkintä.

Torstain sää

Vielä sääennuste.

Sää lämpenee.

Huomenna vappuaattona on pilvistä. Paikoin voi sataa vähän vettä.

Lännessä lämpötila on yli 15 astetta. Idässä lämpötila on noin 5 astetta.