Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | tiistai 28.4.2026

Aurinkovoima. Turun telakka. Huvipuistot. Keskiviikon sää.

Aurinkovoima

Aluksi uutinen aurinkovoimasta.

Suomeen rakennetaan ennätysmäärä uusia aurinkovoimaloita.

Tässä rakennetaan aurinkosähköpuistoa Urjalaan, Pirkanmaalle.

Tänä vuonna uutta aurinkovoimaa rakennetaan 500 megawattia. Se on lähes saman verran kuin yhden Loviisan ydinvoimalayksikön teho.

Suomeen rakennetaan ennätysmäärä uusia aurinkovoimaloita.

Aurinkovoimaa rakennetaan nyt ensimmäistä kertaa enemmän kuin tuulivoimaa. Uusia tuulivoimaloita ei kannata rakentaa, koska pörssisähkö on liian halpaa.

Turun telakka

Sitten aiheena on suuri laivatilaus.

Turun telakka rakentaa 2 uutta risteilylaivaa.

Tilauksen on tehnyt Royal Caribbean -varustamo. Se on tilannut jo aiemmin Turusta 5 jättiristeilijää.

Royal Caribbeanin laivat ovat maailman suurimpia risteilyaluksia.

Turun telakka rakentaa 2 uutta risteilylaivaa.

Uudet laivat valmistuvat vuosina 2029 ja 2030.

Viime vuonna Meyer Turun telakalla oli töissä lähes 2 400 ihmistä.

Huvipuistot

Lopuksi aiheena ovat huvipuistojen pääsyliput.

Huvipuistojen rannekkeet maksavat lähes saman verran kuin viime kesänä.

Esimerkiksi Särkänniemessä ja Linnanmäellä ranneke maksaa vähän yli 50 euroa. Myös muissa huvipuistoissa ranneke maksaa usein noin 50 euroa.

Rannekkeella pääsee huvipuistoon ja laitteisiin.

Huvipuistojen rannekkeet maksavat lähes saman verran kuin viime kesänä.

Huvipuistoihin on hankittu uusia laitteita, vaikka taloustilanne on vaikea. Särkänniemessä ja Tykkimäessä on uusi vuoristorata.

Keskiviikon sää

Vielä sääennuste.

Keskiviikkona sää on poutaista eli ei sada.

Sää lämpenee hieman. Etelässä lämpötila voi olla 10 astetta, muualla on viileämpää.

Pilviä on jonkin verran.