Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 27.4.2026

Washingtonin ampuminen. Kotihoidon tuki. Veteraanipäivä. Tiistain sää.

Washingtonin ampuminen

Aluksi aiheena on asehyökkäys Washingtonissa.

USA:n viranomaiset tutkivat lauantain ammuskelua.

31-vuotias mies yritti hyökätä juhlaan, jossa oli mukana myös presidentti Donald Trump.

Mies ampui hotellin juhlasalin ulkopuolella. Viranomaiset ottivat hänet kiinni.

Trump vietiin nopeasti pois salista. Hän ei loukkaantunut.

Viranomaiset selvittävät juhlan turvajärjestelyjä ja ampujan motiivia. Ampuja kertoo viestissä, että hän vihaa nykyhallinnon politiikkaa.

USA:n viranomaiset tutkivat lauantain ammuskelua. Poliisi on tutkinut myös ampujan kotia Kaliforniassa.

Kotihoidon tuki

Sitten aiheena on kotihoidon tuki.

Kotihoidon tuen saajia on paljon vähemmän kuin ennen.

Kela kertoo, että viime vuonna kotihoidon tukea sai alle 60 000 ihmistä.

Määrä on pienentynyt, koska lapsia syntyy vähemmän kuin ennen. Moni perhe haluaa myös viedä lapsen päiväkotiin.

Kotihoidon tukea saa, jos vanhempi hoitaa alle 3-vuotiasta lasta kotona.

Kotkalainen Lilli Fant sanoo, että tuki on tärkeä. Hän haluaa olla pienen tyttären kanssa kotona. Fant saa kotihoidon tukea yli 300 euroa kuukaudessa.

Kotihoidon tuen saajia on paljon vähemmän kuin ennen.

Perheistä 85 prosenttia kuitenkin käyttää kotihoidon tukea.

Veteraanipäivä

Lopuksi aiheena on veteraanien juhlapäivä.

Tänään vietetään kansallista veteraanipäivää.

Veteraanipäivää vietetään sodan päättymisen ja rauhan alkamisen muistoksi.

Pääjuhla järjestettiin iltapäivällä Mikkelissä. Juhlassa oli mukana presidentti Alexander Stubb.

Tänään vietetään kansallista veteraanipäivää.

Viime vuoden lopussa Suomessa oli elossa noin 900 sotaveteraania. Veteraanien keski-ikä on 100 vuotta.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina sää on pilvinen ja poutainen eli ei sada.

Päivä on tuulinen.

Koko maassa lämpötila on alle 10 astetta.