Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 26.4.2026

Ammuskelu USA:ssa. Hallituksen rahapäätökset. Vuokko Nurmesniemi. Pyöriäinen.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Ammuskelu USA:ssa

Ihmiset juoksevat pakoon käytävällä ampumisen jälkeen. Tarjoilijoilla on isot tarjottimet käsissään.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Yuri Gripas / EPA

Ensin uutinen ulkomailta.

USA:n pääkaupungissa Washingtonissa on sattunut ampumistapaus.

Mies yritti tunkeutua Hilton-hotellin juhlasaliin, jossa oli Valkoisen talon toimittajaillallinen. Paikalla oli USA:n presidentti Donald Trump. Presidentti vietiin nopeasti pois paikalta. Hän ei loukkaantunut.

Mies ampui salaisen palvelun agenttia, joka esti miehen pääsyn juhlasaliin. Agentti ei loukkaantunut, koska hänellä oli luotiliivi. Viranomaiset ottivat miehen kiinni.

Ampuja on noin 30-vuotias mies. Syytä ampumiseen ei tiedetä.

Hallituksen rahapäätökset

Valtiovarainministeri Riikka Purra.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Susanna Pesonen / Yle

Hallitus päätti tällä viikolla Suomen valtion rahojen käytöstä.

Hallitus aikoo säästää rahaa esimerkiksi terveyspalveluista ja valtion hallinnosta.

Monet terveyspalveluiden asiakasmaksut nousevat. Ihmisten pitää maksaa esimerkiksi terveyskeskuksessa enemmän rahaa kuin ennen.

Hallitus päätti myös kohteista, joihin valtio laittaa lisää rahaa. Hallitus esimerkiksi nostaa kotitalousvähennystä. Kotitalousvähennystä saa, jos palkkaa kotiin vaikka siivoojan.

Vuokko Nurmesniemi

Marimekon Jokapoika-paitoja.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Vaatesuunnittelija Vuokko Nurmesniemi on kuollut. Hän oli 96-vuotias. Nurmesniemi tunnettiin hyvin monessa eri maassa.

Vuokko Nurmesniemi suunnitteli vaatteita Marimekolle 1950-luvulla. Suomessa hänet tunnetaan parhaiten Jokapoika-paidasta. Sitä on tehty jo 60 vuotta.

Nurmesniemi suunnitteli naisille vaatteita, jotka olivat erilaisia kuin ennen. Nurmesniemi halusi, että vaate tuntuu mukavalta päällä.

Vuokko Nurmesniemi sai paljon palkintoja. Hän oli taiteen akateemikko.

Pyöriäinen

Pyöriäisen tumma selkäevä meressä

Avaa kuvien katselu

Kuva: Kaj Höglund

Pohjanmaalla liikkui tällä viikolla harvinainen eläinvieras.

Mustasaaressa nähtiin ainakin 1 pyöriäinen. Tämä on harvinaista. Pyöriäinen on Suomessa uhanalainen, eikä se ole ehkä ennen vieraillut Pohjanmaalla.

Pyöriäinen on pieni valas. Se on Itämeren ainoa valaslaji.

Pyöriäinen ui tällä viikolla Pohjanmaan rannikolla ja Kyrönjoessa. Paikalle tuli paljon ihmisiä, jotka halusivat nähdä pyöriäisen. Myös tutkijat tarkkailivat pyöriäistä.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Kuulemiin.