Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Viikon uutinen selkosuomeksi | lauantai 25.4.2026

Hallituksen rahapäätökset.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Hallitus päätti tällä viikolla, miten Suomen valtio käyttää rahaa tulevina vuosina.

Hallitus aikoo säästää rahaa esimerkiksi terveyspalveluista ja valtion hallinnosta.

Lisää rahaa hallitus käyttää esimerkiksi siihen, että ihmisten työmatkoja tuetaan enemmän kuin aikaisemmin.

Kerromme nyt lisää hallituksen päätöksistä.

Hallituksen säästökohteet

Valtiovarainministeri Riikka Purra.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Susanna Pesonen / Yle

Hallitus säästää rahaa ensi vuonna noin 400 miljoonaa euroa.

Eniten Suomen valtio säästää sosiaali- ja terveyspalveluista. Monet terveyspalveluiden asiakasmaksut nousevat.

Ihmisten pitää maksaa esimerkiksi terveyskeskuksessa enemmän rahaa kuin ennen. Hallitus päätti myös uudesta leikkausmaksusta. Leikkausmaksu pitää maksaa, jos ihmiselle tehdään sairaalassa jokin leikkaus tai toimenpide. Maksu on lähes 260 euroa.

Hammashoidon maksut nousevat.

Hallitus säästää myös valtion hallinnon rahoista.

Järjestöt saavat vähemmän rahaa kuin aikaisemmin.

Lisärahaa kotitalousvähennykseen

Matkapuhelimen näytöllä havainnollistetaan kotitalousvähennyksen vaikutusta verotukseen.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Matti Kurkela / Yle

Hallitus päätti myös kohteista, joihin valtio laittaa lisää rahaa.

Hallitus nostaa kotitalousvähennystä. Ihminen saa kotitalousvähennystä, kun hän palkkaa kotiin esimerkiksi siivoojan.

Työmatka-autoiluun saa valtiolta enemmän tukirahaa kuin aikaisemmin. Autovero laskee.

Hallitus käyttää lisää rahaa myös Suomen puolustukseen. Suomi jatkaa Ukrainan tukemista.

Opposition arvostelu

Antti Lindtman puhujapöntössä.

Avaa kuvien katselu

Kuva: Jorma Vihtonen / Yle

Oppositio arvostelee hallituksen päätöksiä.

Suurimman oppositiopuolueen SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman sanoo, että hallitus on epäonnistunut kaikessa. Lindtmanin mielestä hallituksen pitää erota.

Keskusta sanoo, että hallituksen päätökset eivät tuo Suomeen uusia työpaikkoja.

Vasemmistoliiton mielestä sairaat ja vanhat ihmiset kärsivät hallituksen päätöksistä.

Kertaus

Kerrataan vielä tärkeimmät asiat.

Hallitus on päättänyt Suomen rahankäytöstä.

Hallitus säästää rahaa ihmisten terveyspalveluista. Esimerkiksi terveyskeskusmaksu on jatkossa isompi kuin aiemmin. Hallitus päätti myös kohteista, joihin valtio käyttää lisää rahaa.

Opposition mielestä monet hallituksen päätökset ovat huonoja.

Tässä oli Viikon uutinen selkosuomeksi. Kuulemiin!