Selkouutiset | perjantai 24.4.2026
Reseptilääkkeet. Ampumaradat. Kuivuus. Sää.
Reseptilääkkeet
Aluksi uutinen reseptilääkkeiden pimeistä markkinoista.
Monia reseptilääkkeitä myydään pimeillä markkinoilla.
Esimerkiksi rauhoittavia lääkkeitä, kipulääkkeitä ja adhd-lääkkeitä myydään pimeästi sosiaalisen median kauppapaikoilla.
Reseptilääkkeitä päätyy katukauppaan, koska osa lääkäreistä määrää niitä potilaille liian helposti.
Reseptilääkkeillä voi tehdä isoja voittoja pimeillä markkinoilla.
Esimerkiksi gabapentiini on lääke epilepsiaan ja hermokipuun. Apteekissa se maksaa alle 30 euroa. Katukaupassa siitä voi saada ehkä jopa 1500 euroa.
Reseptilääkkeiden myynti, välittäminen tai lahjoittaminen on kuitenkin rikos, josta voi saada sakkoja.
Ampumaradat
Sitten aiheena ovat ampumaradat.
Poliisi on löytänyt Suomesta useita luvattomia ampumaratoja.
Valtakunnallinen tarkastus paljasti noin 80 ampumarataa, joiden luvat eivät olleet kunnossa.
Ongelmia oli eniten Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Asehallinnon ylitarkastaja Jukka Herttel kertoo, että isoja turvallisuusongelmia ei kuitenkaan löytynyt.
Nykyinen hallitus haluaa lisätä ampumaratojen määrää ja helpottaa lupien hakemista.
Kuivuus
Sitten aiheena on kuivuus.
Kuivuus aiheuttaa huolta maanviljelijöille Itä-Suomessa.
Näin kuivaa on maa Vierulan tilan pellolla Mäntyharjulla, Etelä-Savossa.
Viljelijä Tiina Kohonen joutuu kastelemaan kaalintaimia sadettimella. Tavallisesti kastelua ei tarvita, sillä talven jäljiltä maa on yleensä kosteaa.
Itä-Suomessa kevät on ollut poikkeuksellisen kuiva.
Sadetta on tullut vain vähän.
Vähälumisen talven takia myös lumen sulamisvettä on pelloilla tavallista vähemmän.
Lauantain sää
Vielä sääennuste.
Huomenna lauantaina sataa. Sade voi olla vettä tai lunta.
Tuuli on kovaa.
Päivä on viileä. Lämpötila on noin 0-5 astetta.