Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | torstai 23.4.2026

Kehysriihen päätökset. Kehysriihen arvostelut. Sähkölämpökeskus. Sääennuste.

Kehysriihen päätökset

Aluksi uutinen politiikasta.

Hallituksen rahakokous eli kehysriihi päättyi keskiviikkona illalla.

Pääministeri Petteri Orpo kertoi hallituksen päätöksistä.

Hallitus jatkaa säästöjä.

Eniten säästöjä tulee valtion hallintoon. Siitä säästetään noin 60 miljoonaa euroa.

Myös sosiaali- ja terveyspalveluista säästetään lisää.

Esimerkiksi terveyskeskusmaksut nousevat 20 prosenttia. Terveydenhuollon toimenpiteille tulee myös uusia maksuja.

Työmatkojen verovähennystä ja kotitalousvähennystä kasvatetaan.

Hallituksen rahakokous eli kehysriihi on päättynyt.

Valtion budjetin alijäämä on tänä ja ensi vuonna noin 13 miljardia euroa.

Alijäämä tarkoittaa, että valtio käyttää enemmän rahaa kuin se saa verotuloja.

Kehysriihen arvostelut

Nyt uutinen kehysriihikommenteista.

Poliitikot keskustelivat hallituksen rahapäätöksistä Ylen ohjelmassa.

Oppositiosta tuli moitteita.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen sanoo, että säästöistä kärsivät ne, jotka ovat heikossa asemassa.

”Tässä taas joutuu kärsijöiksi kaikista pienituloisimmat, sairaat ja vanhukset.”

Oppositiosta tuli myös kehuja. SDP on tyytyväinen, että kotitalousvähennystä ja työmatkavähennystä parannetaan, ja että työttömyystilannetta yritetään parantaa.

Näin SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen.

”Annan tunnustusta siitä, että kun hallitus on 3 vuotta vastustanut tiettyjä SDP:n ehdotuksia, niin eilen ilmoitti, että nyt se alkaa näitä kannattaa.”

Sähkölämpökeskus

Lopuksi uutinen lämmitystekniikasta.

Helsingin Hanasaaren vanha kivihiilivoimala on suljettu.

Sen tilalle rakennetaan iso sähkökattila, joka tekee sähköstä kaukolämpöä.

Uusi laitos on Euroopan suurin sähkölämpökeskus.

Siihen tulee 4 sähkökattilaa. Ne pystyvät tuottamaan 10 prosenttia Helsingin lämmityksestä kovalla pakkasella.

Helsingissä rakennetaan Euroopan suurinta sähkölämpökeskusta.

Sähkökattilat yleistyvät, koska sähkö on usein halvempaa kuin muut lämmitystavat.

Lämpöä voidaan tehdä varastoon silloin, kun sähkö on halpaa.

Perjantain sää

Vielä sääennuste.

Perjantaina etelässä paistaa aurinko.

Muualla maassa pilvisyys vaihtelee.

Pohjoisessa voi paikoin sataa vähän räntää tai lunta.