Selkouutiset | keskiviikko 22.4.2026
Tekoäly. Finnair. Harvaluoto. Sääennuste.
Tekoäly kunnissa
Aluksi uutinen tekoälystä kunnissa.
Tekoäly tehostaa kuntien palveluita.
Konneveden kunta on kokeillut tekoälyä tieavustusten päätöksissä.
Kunnanjohtaja Mika Pasanen on tyytyväinen. Työaikaa säästyy tosi paljon.
Avustuksia hakee noin 80 tiekuntaa.
Hakemusten käsittelyyn kului aiemmin melkein 3 kuukautta.
Nyt hakemukset käsitellään ja siirretään maksuun viikossa.
Tekoäly tehostaa kuntien palveluita.
Tekoälyä käytetään julkisessa hallinnossa myös esimerkiksi lääkärikäyntien kirjauksissa ja maataloustukien valvonnassa.
Tutkimuslaitos Sitra sanoo, että tekoälyä pitää oppia hyödyntämään enemmän.
Finnairin alkuvuosi
Nyt talousuutinen.
Suomen lentoyhtiö Finnair kertoi tänään, miten sen alkuvuosi on mennyt.
Alkuvuosi eli tammi-maaliskuu oli Finnairille nyt parempi kuin viime vuonna. Finnair teki voittoa yli 3 miljoonaa euroa.
Finnairin Aasian-reiteille on tullut lisää matkustajia.
Syy on Lähi-idän sota, joka on sulkenut monien yhtiöiden reitit Aasiaan.
Alkuvuosi eli tammi-maaliskuu oli Finnairille nyt parempi kuin viime vuonna.
Finnairin tilanne kiinnostaa suomalaisia, koska Lähi-idän sota on nostanut paljon polttotaineen hintaa.
Harvaluodon saastuneet tontit
Lopuksi uutinen saastuneista rantatonteista Kaarinassa.
Tämä on Harvaluoto Kaarinassa, Varsinais-Suomessa.
Harvaluodosta on myyty ihmisille rantatontteja, joiden maaperä on saastunut.
Saastumisen syy on saha, joka toimi Harvaluodossa vielä 1980-luvulla.
Maaperässä on dioksiinia ja furaania, jotka ovat myrkkyjä.
Siksi Kaarinan kaupunki on määrännyt rakentamiskiellon. Edes puita ei saa kaataa, että myrkyt eivät nouse ilmaan.
Harvaluodosta on myyty ihmisille rantatontteja, joiden maaperä on saastunut.
Ostajat eivät ole tienneet saasteista.
Puhdistusvastuu jää tonttien omistajille, koska saastuttajaa eli sahaa ei enää saada vastuuseen.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Torstaina pohjoisessa sataa vähän.
Muualla ei sada eli on poutaa.
Aurinko paistaa etelässä.