Selkouutiset |tiistai 21.4.2026
Hallituksen kehysriihi. Nuorten eläkkeet. Nurmesniemi kuollut. Sää
Hallitus päättää valtion rahankäytöstä
Ensin uutinen hallituksen talouskokouksesta eli kehysriihestä.
Hallitus pitää tänään ja huomenna tärkeän kokouksen Suomen taloudesta.
Kokouksessa hallitus päättää, miten Suomi käyttää rahaa tulevina vuosina.
Hallitus aikoo säästää rahaa 400 miljoonaa euroa.
Sosiaali- ja terveyspalveluista säästetään noin 100 miljoonaa euroa. Ministeri Wille Rydman kertoi säästöistä perjantaina.
Esimerkiksi vanhusten palvelutaloissa ja laitoksissa asukkaiden maksut nousevat.
Hallitus päättää kehysriihessä tänään ja huomenna, miten Suomi käyttää rahaa tulevina vuosina.
Hallitus sanoo, että se haluaa lisää tukea nuorille. Se haluaa lisää tukea myös ihmisille, jotka ovat olleet pitkään työttöminä.
Nuoret säästävät itse eläkettä
Seuraavaksi uutinen nuorten eläkkeistä.
Nuoret eivät luota siihen, että valtio maksaa heille eläkettä. Moni nuori säästää rahaa, jotta voi joskus jäädä eläkkeelle.
Puolet suomalaisista nuorista sijoittaa rahaa eläkettä varten.
Suomalaisten eläkkeitä maksaa esimerkiksi valtion eläkelaitos Keva.
Kevan pomo sanoo, että nuoret voivat luottaa liikaa omaan sijoittamiseen. Joskus sijoitukset voivat mennä pieleen, ja rahaa ei tule tarpeeksi.
Eläkelaitos Kevan pomo toivoo, että hallitus turvaa nuorten eläkkeet.
Hallitus keskustelee kehysriihessä myös eläkkeistä.
Vuokko Nurmesniemi on kuollut
Suomalainen tunnettu vaatesuunnittelija Vuokko Nurmesniemi on kuollut.
Hän oli 96-vuotias.
Nurmesniemi käytti vaatteissa paljon värejä. Hän teki jo 1950-luvulla mukavia vaatteita naisille. Vaatteet eivät olleet liian tiukkoja tai hankalia.
Naiset pystyivät ajamaan autoa ja tekemään työtä Nurmesniemen suunnittelemissa vaatteissa. Suomessa Nurmesniemi tunnetaan parhaiten Jokapoika-paidasta. Sitä on tehty jo 60 vuotta.
Tunnettu vaatesuunnittelija Vuokko Nurmesniemi on kuollut.
Nurmesniemi työskenteli muun muassa Marimekossa. Hän sai paljon palkintoja ja tunnustuksia.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Suomeen tulee kylmää ilmaa pohjoisesta.
Lapissa sataa lunta tai räntää. Etelässä on poutaa eli ei sada.