Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 20.4.2026

Suomen talous. Veroilmoitus. Kruunuvuorensilta. Koripallo. Sää

Suomen taloudella menee heikosti

Ensin uutinen Suomen taloudesta.

Asiantuntijat varoittavat, että Suomen taloudella menee nyt tosi huonosti.

Suomi voi ajautua loppuvuonna jopa taantumaan eli talous ei enää kasva. Syynä on Iranin sota.

Suomi myy maailmalle paljon koneita ja laitteita. Niiden valmistaminen on nyt kallista sodan takia. Ostajia on aiempaa vähemmän.

Asiantuntijat varoittavat, että Suomen taloudella menee nyt tosi huonosti.

Suomea auttaa kuitenkin se, että fossiilisia polttoaineita, kuten öljyä, käytetään vähemmän kuin aikaisemmin.

Öljyn hinta on nousussa, koska USA:n ja Iranin kriisi Hormuzinsalmessa jatkuu. Maat saartavat Hormuzinsalmea, ja öljylaivat ovat jumissa.

Veroilmoitus pitää tarkistaa

Seuraavaksi uutinen veroista.

Noin kahden miljoonan suomalaisen pitää tarkistaa veroilmoitus viimeistään huomenna.

Verottaja on lähettänyt kaikille veroilmoituksen, joka on täytetty valmiiksi. Veroilmoituksessa on tiedot esimerkiksi palkasta ja omaisuudesta, joita verotetaan.

Veroilmoitus pitää korjata, jos siinä on virheitä tai siitä puuttuu vähennyksiä. Verovähennyksiä voi saada esimerkiksi työmatkoista tai kodin siivous- ja remonttipalveluista.

Jos veroilmoituksen tiedot ovat oikein, ei tarvitse tehdä mitään.

Suomen pisin silta avattiin Helsingissä

Sitten uutinen uudesta sillasta.

Helsingissä on avattu Suomen pisin ja korkein silta. Kruunuvuorensilta on yli 1 kilometriä. Se kulkee Helsingissä Laajasalosta Korkeasaareen.

Siltaa voivat käyttää jalankulkijat ja pyöräilijät. Autot eivät voi ajaa sillalla.

Raitiovaunut alkavat kulkea sillalla ehkä jo ensi vuonna.

Suomalaisella historiallinen koripallo-ottelu

Lopuksi uutinen koripallosta.

Ensimmäinen suomalainen nainen on pelannut koripallon Euroliigan finaaliturnauksessa. Euroliiga on Euroopan tärkein koripalloliiga.

Suomalainen Awak Kuier on turkkilaisen Galatasaray-joukkueen tähtipelaaja.

Punapaitainen Galatasaray kuitenkin hävisi finaalissa. Euroliigan voitti toinen turkkilaisjoukkue Fenerbahce.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina on poutaa, eli ei sada.

Lähes koko maassa paistaa aurinko.

Päivä on lämmin. Lämpötila on noin 15 astetta.

Lapissa on viileämpää.