Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Uutisviikko selkosuomeksi | sunnuntai 19.4.2026

Unkarin vaalit. Lähi-itä. Hintojen nousu. Kausityöntekijät. Suomen pisin silta.

Kuuntele

Voit lukea uutiset samanaikaisesti alta.

Unkarin vaalit

Unkarin Tisza-puolueen Péter Magyar.

Avaa kuvien katselu

Péter Magyar nousee Unkarin uudeksi pääministeriksi. Kuva: Attila Kisbenedek / AFP

Vallan vaihtuminen Unkarissa on ollut viikon iso uutinen.

Unkarissa pidettiin parlamenttivaalit viime sunnuntaina. Vaalit voitti Tisza-puolue.

Tiszan puheenjohtaja Péter Magyar nousee Unkarin uudeksi pääministeriksi.

Magyar on luvannut palauttaa Unkariin demokratian ja oikeusvaltion ja kitkeä pois korruptiota. Hän on myös luvannut korjata Unkarin suhteita EU:n ja Naton kanssa.

Entinen pääministeri Viktor Orbán ja Fidesz-puolue hallitsivat Unkaria 16 vuoden ajan. Orbánilla oli hyvät suhteet Venäjään. EU:ssa hän vastusti Ukrainan tukemista.

Iran ja USA

Siviili kävelee kadulla ohi suuren valotaulun, jossa lukee Islamabad Talks.

Avaa kuvien katselu

Iran ja USA neuvottelevat rauhasta Islamabadissa Pakistanissa. Kuva: Farooq Naeem / AFP

Sitten uutinen Lähi-idästä.

USA:n presidentti Donald Trump kertoo, että neuvottelut rauhasta Lähi-itään jatkuvat. USA:n edustajat lähtevät neuvotteluihin Islamabadiin Pakistaniin huomenna.

Trump sanoo, että neuvottelut Iranin kanssa ovat edenneet hyvin. Iranin pääneuvottelija sanoo, että USA:n ja Iranin välillä on vielä isoja erimielisyyksiä.

Iranin ja USA:n sodassa on nyt tulitauko, jonka on määrä päättyä keskiviikkona.

Hintojen nousu

ST1 bensanhintatorni keväisessä säässä.

Avaa kuvien katselu

Auton tankkaaminen on nyt kallista. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Sitten kotimaan taloutta.

Suomessa hinnat ovat nousussa.

Maaliskuussa hinnat nousivat 1,3 prosenttia viime vuoden maaliskuusta. Tilastokeskus kertoo, että eniten nousivat polttoaineiden ja sähkön hinnat.

Hintojen nousun syynä on Lähi-idän sota. Sodan takia myös ruuan hinta nousee pian, sanovat asiantuntijat.

Kausityöntekijät

Mies valkoisessa paidassa katsoo ulos ikkunasta.

Avaa kuvien katselu

Espanjalainen Sergi Alos tuli talvikauden ajaksi Lappiin töihin. Kuva: Elina Ervasti / Yle

Tällä viikolla kuultiin ikävä uutinen työelämästä.

Lapissa monia ulkomaalaisia työntekijöitä kohdellaan huonosti. Työntekijöiden järjestön PAMin kyselyssä 40 prosenttia ulkomaalaisista kertoi, että heitä kohdeltiin huonosti töissä.

Työntekijöillä ei esimerkiksi ole tarpeeksi lepoaikaa ja vapaapäiviä. Työantaja on myös voinut jättää maksamatta ylityöt ja vuorolisät.

Ulkomaalaisia tulee töihin Lappiin etenkin talvella, kun Lapissa on paljon turisteja.

Espanjalainen kausityöntekijä kertoo Ylelle, että työntekijöiden majoitus oli niin ahdasta, että yksi ihminen nukkui saunassa ja toinen kylpyhuoneessa.

Suomen pisin silta

Suurjoukko ihmisiä kokoontui uuden sillan avajaisiin aurinkoisena päivänä.

Avaa kuvien katselu

Iso joukko ihmisiä osallistui Kruunuvuorensillan avajaisiin. Kuva: Terhi Liimu / Yle

Suomen pisin ja korkein silta on avattu. Kruunuvuorensilta avattiin yleisölle viikonloppuna Helsingissä.

Kruunuvuorensilta on noin 1,2 kilometriä pitkä. Se yhdistää Laajasalon ja Korkeasaaren.

Kruunuvuorensiltaa voivat nyt käyttää jalankulkijat ja pyöräilijät. Raitiovaunu alkaa kulkea siltaa pitkin ensi vuoden puolella.

Tässä oli Uutisviikko selkosuomeksi. Kuulemiin.