Selkouutiset | perjantai 17.4.2026
Ulkopoliittinen selonteko. Droonien torjunta. Maahanmuuton tiukentaminen. Sää.
Ulkopoliittinen selonteko
Aluksi turvallisuuspolitiikkaa.
Hallitus on päivittänyt ulkopoliittisen selonteon. Syy ovat muutokset maailmanpolitiikassa.
Selonteossa sanotaan, että USA:n linjaa on entistä vaikeampi ennakoida. Siksi puolustusliitto Natoa pitää kehittää enemmän eurooppalaiseen suuntaan.
Hallitus kuitenkin arvioi, että USA aikoo pysyä Natossa. Hallitus arvioi näin, vaikka presidentti Donald Trump on puhunut Natosta irtautumisesta.
Trump on uhannut ottaa haltuun Grönlannin, joka kuuluu Nato-maa Tanskalle. Trump on myös vähentänyt Ukrainan tukemista.
Hallitus on tehnyt päivityksen ulkopoliittiseen selontekoon. Suomi korostaa myös EU:n merkitystä turvallisuudessa ja puolustuksessa.
Droonien torjunta
Sitten Suomen puolustamisesta.
Monet armeijan reserviläiset harjoittelevat nyt droonien torjuntaa haulikoilla.
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on näkynyt myös Suomessa. Ukrainasta on tullut Suomeen drooneja, mutta eivät ole aiheuttaneet vahinkoja
Puolustusvoimat sanoo, että haulikko on tehokas keino torjua pieniä drooneja. Droonissa on paljon pieniä elektroniikan osia. Kun droonia ampuu, se voi menettää ohjauksen.
Drooneja ei kuitenkaan saa ampua kuka tahansa ja ilman lupaa.
Reserviläiset harjoittelevat droonien torjuntaa sotatilanteita varten.
Maahanmuuton kiristäminen
Lopuksi maahanmuutosta.
Hallitus haluaa tiukentaa maahanmuuttoa. Sisäministeri Mari Rantanen esitteli esitystä.
Esitys tehostaa maahanmuuttajien karkottamista. Lisäksi turvapaikkaprosessi voidaan siirtää EU:n ulkopuoliseen maahan.
Yksi hallituksen tiukennus maahanmuuttoon on kansalaisuuskoe.
Maahanmuuttaja voi saada Suomen kansalaisuuden vain, jos pääsee kokeesta läpi. Koe pitää tehdä suomeksi tai ruotsiksi.
Koe testaa, kuinka hyvin maahanmuuttaja tuntee Suomen yhteiskunnan toimintaa ja sen periaatteita.
Sää
Vielä sääennuste.
Sää on poutainen.
Aurinko paistaa suuressa osassa maata. Idässä ja paikoin pohjoisessa on pilvisempää.
Lämpötila on +5…+15 astetta, lämpimintä on lännessä.