Selkouutiset | torstai 16.4.2026
Pörssi. Nuorten terveys. Sirkus Finlandia. Sää.
Helsingin pörssi
Ensin talousuutinen.
Helsingin pörssillä menee nyt hyvin. Osakkeiden arvo on noussut. Helsingin pörssissä osakkeet maksavat jo yhtä paljon kuin ennen Ukrainan sotaa.
Joidenkin isojen suomalaisten firmojen osakekurssi on noussut paljon. Esimerkiksi Nokian, Nesteen ja Fortumin osakkeiden hinta on noussut nopeasti.
Helsingin pörssillä menee nyt hyvin. Osakkeet ovat kallistuneet vuoden aikana noin 45 prosenttia.
Nuorten terveys
Nyt aiheena on nuorten terveys.
Ulkomaalaistaustaiset nuoret voivat usein huonosti. Koululaisten terveyskysely kertoo, että ulkomaalaistaustaiset lapset ja nuoret voivat huonommin kuin nuoret, joiden vanhemmat ovat syntyneet Suomessa.
Yli 50 prosenttia ulkomailla syntyneistä nuorista kertoo, että heitä kiusataan tai syrjitään.
Ulkomaalaistaustaiset nuoret voivat usein huonosti. Moni ulkomaalaistaustainen nuori käy kuitenkin mielellään koulussa. Ulkomaalaistaustaiset nuoret myös käyttävät vähemmän alkoholia kuin nuoret, joiden vanhemmat ovat suomalaistaustaisia.
Sirkus Finlandia
Seuraavaksi aiheena on sirkus.
Sirkus Finlandia täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Sirkus Finlandia on Suomen vanhin sirkus. Sirkus Finlandia järjestää esityksiä eri puolilla Suomea. Sirkuksessa on esiintyjiä monesta eri maasta.
Sirkus Finlandian ohjelmassa on perinteinen hevosesitys. Sirkuksessa on myös esimerkiksi akrobatiaa, klovneja ja erilaista uutta sirkusta.
Sirkus Finlandia täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Sirkuksen juhlakiertue alkaa perjantaina. Kiertueen 1. esitys on Karjaalla. Kiertue jatkuu syyskuuhun asti.
Sää
Vielä sääennuste.
Perjantaina sää on aurinkoinen melkein koko maassa. Vain itärajan lähellä taivaalla on paljon pilviä. Lämpötila on monin paikoin 10 ja 15 asteen välillä.
Pohjoisesta alkaen sää viilenee.