Selkouutiset | keskiviikko 15.4.2026
Lapin työntekijät. Inflaatio. Stubb Kanadassa. Sää
Lapissa ulkomaalaisia työntekijöitä kohdeltu huonosti
Ensin uutinen ulkomaalaisten työntekijöiden kohtelusta.
Pohjois-Suomessa, Lapissa monilla ulkomaalaisilla työntekijöillä on huonot oltavat.
Ulkomaalaisia tulee töihin Lappiin etenkin talvella, kun Lapissa on paljon turisteja.
Monet ulkomaalaiset työntekijät asuvat Lapissa ahtaasti ja tekevät liian pitkiä työpäiviä.
Työntekijöiden järjestö PAM teki työoloista kyselyn. Kyselyssä 40 prosenttia ulkomaalaisista kertoi, että heitä kohdeltiin huonosti töissä.
Lapissa monilla ulkomaalaisilla työntekijöillä on huonot oltavat.
Espanjalainen Sergi Alos on pettynyt. Hän työskenteli matkailuyhtiössä Lapissa, Rovaniemellä. Alos joutui vaatimaan yhtiöltä riittävää palkkaa.
Hänestä tuntui, ettei yhtiössä ollut ihmisoikeuksia.
Alos sanoo, että jopa vangit asuvat paremmin kuin monet ulkomaalaiset työntekijät Lapissa.
Hinnat nousevat sodan takia
Sitten uutinen hintojen noususta eli inflaatiosta.
Suomessa hinnat nousivat maaliskuussa. Hinnat nousivat viime vuoden maaliskuusta 1,3 prosenttia.
Tilastokeskus kertoo, että eniten nousivat polttoaineiden ja sähkön hinnat. Syynä on Lähi-idän sota.
Sodan takia myös ruuan hinta nousee pian, sanovat asiantuntijat.
Kansainvälinen valuuttarahasto IMF varoittaa, että koko maailmantaloudella menee huonosti Lähi-idän sodan takia.
Presidentti Stubb vierailee Kanadassa
Lopuksi uutinen presidentin vierailusta Kanadassa.
Suomen presidentti Alexander Stubb vierailee Kanadassa.
Stubb tapasi eilen Kanadan pääministerin Mark Carneyn.
Stubb keskusteli Carneyn kanssa muun muassa kauppasuhteista ja Natosta. Stubbin mukaan vierailu Kanadassa on tärkeä.
Stubb kertoi myös, että Suomi osallistuu kokoukseen Hormuzinsalmesta. Kokouksessa mietitään, miten laivaliikenne turvataan Hormuzinsalmessa, kun sotatoimet Iranissa päättyvät.
Presidentti Stubbin vierailu Kanadassa jatkuu tänään.
Torstain sää
Vielä sääennuste.
Torstaina etelässä on pilvistä. Myös vettä voi sataa heikosti.
Muualla maassa on aurinkoista.
Lämpötila on 10…16 astetta. Etelässä on viileämpää.
(Pahoittelemme tekstityksen puuttumista tv-lähetyksen säästä)