Selkouutiset | tiistai 14.4.2026
Veden hinta. Somehuijaukset. Puutarhakaupat. Sää
Veden hinta voi nousta
Ensin uutinen vedestä.
Suomessa vesi on liian halpaa, sanovat korkeat viranomaiset.
Maa- ja metsätalousministeriön virkamies sanoo, että ihmisten pitää maksaa enemmän vedestä. Vesilaitokset tarvitsevat lisää rahaa, jotta ne voivat korjata vesiputkia.
Osa vesiputkista on tosi huonossa kunnossa. Rikkinäisistä vesiputkista voi valua likaista jätevettä luontoon. Myös juomavesi voi saastua, jos putket ovat rikki.
Uusi laki määrää, että vesilaitoksilla pitää olla rahaa korjata vesiputkia.
Suomessa vesi on viranomaisten mielestä liian halpaa.
Uusi laki voi nostaa vesimaksuja. Ihmisten pitää maksaa vedestä enemmän, jotta vesilaitoksilla on rahaa korjata vesiputkia.
Tuttuja TV-kasvoja käytetään somehuijauksissa
Seuraavaksi uutinen somehuijauksista.
Sosiaalisessa mediassa käytetään TV:n uutistenlukijoiden kuvaa ja ääntä huijausvideoissa.
Väärennettyjä videoita levitetään esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa. Niissä mainostetaan sijoituksia, joilla huijataan rahaa ihmisiltä.
Uutistenlukijat sanovat, että he eivät ole antaneet lupaa videoihin.
Uutistenlukijoiden kuvaa ja ääntä on käytetty huijausvideoissa sosiaalisessa mediassa.
Facebookin ja Instagramin omistaja Meta-yhtiö saa paljon rahaa huijausvideoiden tekijöiltä.
TV:n uutistenlukijat vaativat, että Meta poistaa huijausvideot.
Puutarhakaupoissa on nyt vilkasta
Lopuksi vielä puutarhauutisia.
Puutarhakaupoissa on nyt vilkasta. Ihmiset ostavat kukkia ja taimia ulos, koska kevät on ollut lämmin.
Puutarhakauppias Sanna Elo pitää Paratiisin taimitarhaa Suomen länsirannikolla Porissa.
– Kyllä tää vilkasta on. Heti kun aurinko pilkistää, niin rupeaa ovipumppu laulamaan.
Elo sanoo, että länsirannikolla kevät tulee aikaisemmin kuin muualla Suomessa. Se näkyy myös Elon puutarhakaupassa, jossa on nyt paljon asiakkaita.
Keskiviikon sää
Vielä sääennuste.
Keskiviikkona on poutaa, eli ei sada.
Idässä on vähän pilviä. Lännessä ja Lapissa on aurinkoista.
Lämpötila on 5…15 astetta.