Andrew's Selkouutiset Archive

Part of 🇫🇮 finbug.xyz 🇫🇮 - free software tools for Finnish language learners by Andrew Quinn.

Selkouutiset | maanantai 13.4.2026

Unkarin vaalit. Iranin saarto. Syöpähoidot. Sää

Unkarissa valta vaihtuu

Ensin uutinen Unkarin vaaleista.

Unkarissa uusi puolue on nousemassa valtaan.

Tisza-puolue voitti parlamenttivaalit. Puoluetta johtaa Péter Magyar.

Puolue sai vaaleissa ison osan parlamentin paikoista. Se sai jopa kaksi kolmasosaa paikoista.

Pääministeri Viktor Orbán myönsi, että hän hävisi vaalit. Orbán johtaa Fidesz-puoluetta, joka on hallinnut Unkaria 16 vuotta.

Orbán käytti Unkarissa paljon valtaa. Hän myös vastusti monia asioita EU:ssa.

Nyt uusi puolue on nousemassa valtaan Unkarissa.

Suomen presidentti Alexander Stubb sanoo, että Unkarin vaalitulos on tärkeä Euroopalle ja demokratialle.

USA saartaa Iranin satamia

Sitten uutinen Iranin sodasta.

USA aikoo saartaa tänään Iranin satamat Hormuzinsalmessa.

USA sanoo, että se estää laivojen kulkemisen Iranin satamiin tai satamista pois. Se kuitenkin sallii laivaliikenteen muiden maiden satamiin.

USA:n mukaan Iranin satamat saarretaan, koska Iran ei ole luopunut ydinaseohjelmasta.

Iran sanoo, että se valvoo edelleen Hormuzinsalmen laivaliikennettä. Se varoittaa, että sotalaivojen ei kannata lähestyä salmea.

USA aikoo saartaa tänään Iranin satamat Hormuzinsalmessa.

Iranin mielestä USA:n uhkaus saarrosta on laiton.

Suomessa kuollaan aikaisemmin syöpiin

Lopuksi uutinen syöpähoidoista.

Suomessa ihmiset kuolevat moniin syöpäsairauksiin aikaisemmin kuin muissa Pohjoismaissa.

Esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa keuhkosyöpään sairastuneet elävät pidempään kuin Suomessa.

Tämä selvisi Ylen MOT-ohjelman tutkimuksissa.

Lääkärit ja potilaat kertoivat MOT:n toimittajalle, että Suomessa voi olla vaikeaa päästä nopeasti hoitoon. Silloin syöpä ehtii levitä ja sitä on vaikea hoitaa.

Suomessa ihmiset kuolevat syöpiin aikaisemmin kuin muissa Pohjoismaissa.

Tutkija kertoo, että Suomessa on myös vaikeaa saada uusia ja kalliita syöpälääkkeitä.

Muissa Pohjoismaissa kalliita syöpälääkkeitä saa helpommin.

Tiistain sää

Vielä sääennuste.

Tiistaina paistaa aurinko.

Tuuli on heikkoa.

Lämpötila voi nousta yli 15 asteen.

Pohjoisessa on viileämpää.